Foto: Trond Joelson
Pir nord på nye Oslo lufthavn. Foto: Avinor Oslo lufthavn/Espen Solli
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Foto: Trond Joelson
Hans Petter Stensjøen i Avinor og Knut Erik Nordby i ÅF Advansia er stolte av de nye lokalene. Foto: Trond Joelson
Ill. Team_2/Nordic

Torsdag åpnet nye Oslo lufthavn - dobbelt så stor som denopprinnelige

Oslo hovedflyplass Gardermoen åpnet med brask og bram i 1998. Knapt 20 år senere åpnes nå nye Oslo lufthavn offisielt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Faktaboks nye Oslo lufthavn: 

Kapasitet: 32 millioner passasjerer i året
Nye arealer: 117 000 kvadratmeter
Totale arealer: 265 000 kvadratmeter
Nye gater: 11 nye brotilknyttede gater
Nye fjernoppstillingsplasser: 10
Antall spisesteder: 37
Antall kiosker: 10
Antall butikker: 21

Klokken 12.00 torsdag ble nye Oslo lufthavn offisielt åpnet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Norges hovedflyplass har åpnet på budsjett og i rute. Den nye kapasiteten er på ca. 32 millioner passasjerer årlig.

- Norge er avhengig av en velfungerende hovedflyplass. Nå har vi fått en stor internasjonal flyplass hele nasjonen kan være stolte av. Dette er et statlig prestisjeprosjekt som har åpnet i rute og på budsjett, og Avinor har god grunn til å være stolte av jobben som har vært gjort med utbyggingen, sier Solvik-Olsen.

Spennende arkitektonisk uttrykk
Den 300 meter lange Pir nord har fått et helt nytt og spennende arkitektonisk uttrykk med både krumme og dobbelkrumme flater. Piren er, i likhet med sentralbygget, båret av limtrekonstuksjoner og betongsøyler. Over ankomstområdet fra jernbanestasjonen er det allerede ferdigstilt et nytt spektakulært tretak som slipper inn mye lys.

Den utvidede hallen ved avgangsnivået er med en gulvflate på 20.000 kvadratmeter Norges største rom, og strekker seg 350 meter fra gavl til gavl. Den nye piren går over to publikumsplan og er på 63.000 kvadratmeter, inkludert en taxfree-butikk på 4.000 kvadratmeter. Det er også lagt 27.000 kvadratmeter parkett, 600.000 kvadratmeter asfaltdekker og 60.000 kvadratmeter betongdekker.

Prosjektet har pågått over ni år, involvert over 150 kontrakter og kostet 14 milliarder kroner – men vil effektivt kunne håndtere 32 millioner passasjerer i året i et BREEAM-sertifisert nybygg med passivhusstandard.

Flyplassen har allerede vært i drift en lengre periode – og prosjekt åpnes i henhold til både tid og på budsjett.

Arkitektonisk er den nye flyplassen i stor grad en videreføring av både konsept og detaljer fra første fase.

Team_T AS har vært sentrale i utbyggingen, og de vant i 2009 kontrakten på prosjekteringen for utvidelsen av flyplassen. Team_T består av Nordic, Cowi, Norconsult, Aas-Jakobsen og Per Rasmussen. Narud Stokke Wiig (NSW), Hjellnes Consult, Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter, Speirs + Major og BuroHappold Engineering er inne som underleverleverandører.

Arkitektkonkurransen for utvidelsen ble i sin tid vunnet av arkitektfirmaet Nordic — Office of Architecture som ansvarlig arkitekt samt NSW. De samme arkitektene var også med i vinnerteamet i arkitektkonkurransen for den opprinnelige Gardermoen flyplass i 1992. Hele prosjekteringsteamet, Team_T, har vært samlokalisert og jobbet tverrfaglig med oppdragsgivers utbyggingsorganisasjon på Gardermoen.

Stort
Den opprinnelige Oslo lufthavn inneholder 140.000 kvadratmeter, og utvidelsen inneholder omtrent det samme arealet, altså 140.000 kvadratmeter, slik at flyplassen som nå åpner er tilnærmet doblet i areal.

Utvidelsen er betydelig og inneholder blant annet en ny flyside, landside og utvidelse av eksisterende terminalbygning, samt ny pir.

– Vi var nødt til å utvide. Da Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet i 1998 var kapasiteten 17 millioner passasjerer. I fjor var det 25,8 millioner passasjerer. I 2007 startet vi de grunnleggende vurderingene av hvordan dette skulle løses, da hadde vi 11 forskjellige konseptalternativer, sier Hans Petter Stensjøen, Avinors avdelingssjef for terminalprosessene. Underveis i prosjektet var han prosjektleder for idriftsettelsen.

ÅF Advansia fikk kontrakten på prosjekt- og byggeledelse for utbyggingen i desember 2008, og har fulgt opp utbyggingen siden.

Prosjektet har bestått av mer enn 150 kontrakter, en blanding av total-, general- og utførelsesentrepriser, men med et grunnleggende likt sett av kontrakts- og administrative bestemmelser i bunn.

– Det er mange kontrakter, men det har vært nødvendig. De har gått over lang tid, og over store geografiske områder. Mange av kontraktene går på flyoppstillingsplasser og en ny tverrfaksebane, som erstatning for den gamle som ble avskåret av Pir Nord. Det er separate kontrakter, både bygningsmessige og tekniske, også for verksteder, vaskehaller og personalfasiliteter i driftsområdet. Det er mange tekniske anlegg, som sikkerhetssystemer med røntgen, som man ikke har i ordinære bygg. I tillegg var noen kontrakter så store at de måtte deles opp i mindre deler, som dermed ga bedre konkurranse blant flere entreprenører, sier prosjektdirektør Knut Erik Nordby i ÅF Advansia.

Se timelapse fra utbyggingen her

Powered by Labrador CMS