Ting vil ikke nødvendigvis gå på skinner i Jernbane-Norge fremover, innrømmer Bane Nors signalsjef. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Toglinjene i Norge vil ha signaltrøbbel fram til 2030

Norge skal bruke 20 milliarder kroner på et signalsystem på jernbanen som først vil være klart i 2030, noe som kan bety tolv år til med signalproblemer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Sverre Kjenne, direktør for digitalisering og teknologi i Bane Nor, innrømmer overfor Aftenpostenat togene vil ha problemer i lang tid fremover.

– 2030. Tidligst i 2030. Det blir en kjempeutfordrende reise de neste årene, svarer Kjenne på spørsmålet om når Norge vil få et fungerende system.

I dag bygges det et midlertidig signalsystem som først skal erstatte dagens system, og deretter byttes igjen med det nye systemet ERTMS. Planen er at ERTMS-systemet skal erstatte alle dagens signalsystemer, noen så gamle at de ble brukt under første verdenskrig, skriver avisen.

Lav punktlighet

Dagens signalsystem vil kun være operativt i noen få år på flere steder før det erstattes av ERTMS-systemet. På spørsmål om dette ikke er sløsing med milliarder, svarer Kjenne at de ikke har noe valg.

– Alternativet hadde vært å fryse all jernbaneutbygging i Norge i flere år. Det hadde neppe vært populært, sier Kjenne.

Bane Nor opplyser til NTB at det nye, midlertidige signalsystemet som erstatter eldre signalanlegg, gir færre feil. I år har for øvrig punktligheten på jernbanen falt til 87,6 prosent, noe som er under målet på 91 prosent, mens punktligheten for godstog er på 67,4 prosent. Kulde, varme og ikke minst problemer på viktige Drammenbanen er hovedårsaker.

– Dette kan vi selvfølgelig ikke leve med. Muligheten for å kunne kjøre punktlige tog er den viktigste leveransen vi har til togselskapene og deres kunder, og derfor har vi satt i gang et større arbeid for å identifisere tiltak som kan gjøres for å bedre punktligheten. I år blir det krevende å nå punktlighetsmålene, men vi setter i gang tiltak for et best mulig resultat, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.

Kostnadssprekk i Danmark

Han forteller at en tverrfaglig punktlighetsgruppe allerede har fastslått at mange av de feilene som får størst konsekvenser for punktligheten, er feil på selve infrastrukturen. Dette dreier seg blant annet om feil på veksler, skinnebrudd, solslyng, feil på kjøreledninger og saktekjøringer.

Det er ikke alt som går på skinner med det nye ERTMS-systemet heller. I Danmark har systemet kostet 7 milliarder kroner mer enn planlagt. I Norge har ERTMS-prosjektet en kostnadsramme på 26,6 milliarder, skriver Aftenposten.

Powered by Labrador CMS