Arbeidet på E6 Frya-Vinstra skal ha blitt stanset to ganger etter sprengningsulykker. (Illustrasjonsfoto: Jørn Hindklev)
To sprengningsulykker på E6 Frya-Vinstra
Statens vegvesen har stoppet byggingen av E6 Frya-Vinstra to ganger etter oppstart i det etaten karakteriserer som alvorlige ulykker i forbindelse med sprengning.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Gd.no skriver at det skal ha skjedd sprengningsulykker på Harpefoss 22. oktober og Odenrud 9.september i forbindelse med bygging av ny E6. AF Gruppen er hovedentreprenør i prosjektet Frya-Vinstra.
Bolig fikk stein i veggen
─ Vi har stoppet arbeidet til AF Gruppen to ganger etter at det har skjedd alvorlige ulykker i forbindelse med sprengning. Vi ser alvorlig på dette og har nulltoleranse, sier Statens vegvesens prosjektleder for E6 Biri-Otta Øyvind Moshagen til gd.no.
I ulykken på Harpefoss skal det ha kommet en stein inn i veggen på et uthus og et bolighus. På Odenrud kom det steinsprut ut på jernbanen. Ingen personer skal ha kommet til skade i hendelsene.
Én sprengningsulykke granskes videre
Til Byggeindustrien presiserer Moshagen at det på så store anlegg alltid vil oppstå hendelser.
─ Da er det viktig å påse at alle rutiner blir fulgt og evetuelt forbedret underveis slik at hendelser som kan skje blir ufarlige, sier han.
Han opplyser om en god og tett løpende dialog med AF Gruppen.
─ En sprengningsulykke, uten mennesklig skade, skal granskes eksternt videre på grunn av sammensatte årsaker, sier han og legger til at SHA/HMS har topp fokus og derfor vil det av og til være nyttig å løfte forhold oppover for innvolvering og diskusjon.
─ AF Gruppen gjør et godt faglig arbeid for oss og de viser tydelig at HMS er svært viktig for dem, noe vi er fornøyd med. Det er en trygghet for oss at alle jobber mot samme målet, sier Moshagen.
"Toppmøte"
Det skal etter sprengningsulykkene ha vært et «toppmøte» i Gudbrandsdalen der ledelsen i Statens vegvesen har understreket alvoret til AF Gruppens ledelse.
– Uhell, ikke ulykker
– Vi ser på dette som sprengingsuhell, ikke ulykker. Det er to forskjellige ting. Det meste går som planlagt. Ytterligere har jeg ikke lov til å si ifølge kontrakten med Statens vegvesen, sier prosjektdirektør Nils Ola Hoff i AF Gruppen til gd.no.