Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket, cirka midt i illustrasjonen, inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Illustrasjon: ViaNova
Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket, cirka midt i illustrasjonen, inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Illustrasjon: ViaNova

To norske og en spansk får konkurrere om Vestkorridorens største kontrakt

Statens vegvesen inviterer to norske og ett spansk firma til å delta i forhandlinger og gi tilbud på prosjektering og bygging av entreprisen Fornebukrysset- Strand.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kontrakten på prosjektering og bygging av Fornebukrysset-Strand er den største på E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren.

– I alt seks leverandører meldte interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen innen fristen 9. mai i år. Statens vegvesen har nå valgt ut tre kvalifiserte leverandører som vil bli inviter til å gi tilbud og delta i forhandlinger om prosjektet, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

De tre leverandørene er:

  • Skanska Norge AS
  • AF Gruppen Norge AS
  • Obrascón Huarte Lain S.A

Arbeidet har en antatt kostnad på mellom 3,0 og 3,6 milliarder kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. 660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen.

Det gjør også ny vegforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelveg mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalvegsystem med gang- og sykkelveger.

Det er beregnet at byggearbeidene kan starte sommeren/høsten 2023, og at E18-delen av prosjektet åpner for trafikk i 2028. Hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta skal stå ferdig i 2030.

Powered by Labrador CMS