Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket, cirka midt i illustrasjonen, inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Illustrasjon: ViaNova
To norske og en spansk får konkurrere om Vestkorridorens største kontrakt
Statens vegvesen inviterer to norske og ett spansk firma til å delta i forhandlinger og gi tilbud på prosjektering og bygging av entreprisen Fornebukrysset- Strand.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Kontrakten på prosjektering og bygging av Fornebukrysset-Strand er den største på E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren.
– I alt seks leverandører meldte interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen innen fristen 9. mai i år. Statens vegvesen har nå valgt ut tre kvalifiserte leverandører som vil bli inviter til å gi tilbud og delta i forhandlinger om prosjektet, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
De tre leverandørene er:
Arbeidet har en antatt kostnad på mellom 3,0 og 3,6 milliarder kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune. 660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen.
Det gjør også ny vegforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelveg mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalvegsystem med gang- og sykkelveger.
Det er beregnet at byggearbeidene kan starte sommeren/høsten 2023, og at E18-delen av prosjektet åpner for trafikk i 2028. Hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta skal stå ferdig i 2030.