Solveig Dahl Grue (t.v.) og Camilla Moneta.

- TEK17: Forenklede forskrifter gir dårligere boliger

– Myndighetene vil med ny byggteknisk forskrift lempe på kravene til de små boligene, slik at de blir mindre, enklere og billigere. Forventningen er at reduserte byggekostnader skal stimulere til økt boligproduksjon. Problemet er at den forventede kostnadsreduksjonen tilfaller boligutviklerne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det hevder arkitektforeningene.

De mener boligkjøperen sitter igjen med svarteper – med en dårlig, trang og lysfattig bolig, til uendret markedspris.

På oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) sendt ut forslag til ny byggteknisk forskrift, TEK17, på høring. Høringsfristen for TEK17 er 10. februar.

– Hovedformålet har vært å innføre et enklere og tydeligere regelverk. Gjennom fjerning, lemping og forenkling av krav til bo- og boligkvalitet skal byggekostnadene for boliger ned, skriver arkitektforeningene i en pressemelding.

— Med T EK17 ser vi et tydelig skifte, hvor myndighetene fraskriver seg og overfører ansvaret for grunnleggende boligkvaliteter til privat sektor. Dersom ny teknisk forskrift trer i kraft, er det ingen myndighetsinstans som i realiteten stiller krav til kvalitet og funksjonalitet i boliger, sier utviklingssjef Solveig Dahl Grue i bransjeforeningen Arkitektbedriftene i Norge.

De mener TEK17 vil introdusere et nytt minimumsnivå for de små boligene.

– Å kutte i kravene til boareal, oppbevaringsplass, dagslys, utsyn og uteoppholdsareale, er en korttenkt strategi fra myndighetenes side. All erfaring tilsier at reduserte krav til bokvalitet medfører økte samfunnsforskjeller i befolkningen og uheldige konsekvenser for helse, miljø, kriminalitet og markedspriser, sier Dahl Grue.

— TEK17 åpner for en ny standard for treromsleiligheten, med et areal på inntil 50 m 2. Nå har myndighetene gått for langt. Treromsleiligheten er tradisjonelt en typisk familiebolig, men et boareal på 50 m2 uten lagringsplass og uten utsyn fra soverommene, er verken en fullverdig, forsvarlig eller varig bolig for en familie, sier fagsjef Camilla Moneta i Norske arkitekters landsforbund (NAL).

– Billigere boliger – for hvem?
De peker på at det overordnede formålet med forenklingene i TEK17 må være at boligene skal bli rimeligere for boligkjøperen.

– I dagens marked er imidlertid etterspørselen etter boliger langt større enn tilbudet, og driver prisene til stadig nye rekorder. Tiltak i TEK17, som skal redusere byggekostnadene, kommer ikke kjøperne til gode, slik markedet er i dag. Dette vil først skje dersom boligmarkedet er i balanse og det er en viss konkurransesituasjon. NAL og Arkitektbedriftene påpeker at da faller også formålet med kostnadsreduksjonene i TEK17 bort. Dersom ikke myndighetene har reelle tiltak som sikrer at den tiltenkte kostnadsreduksjonen i TEK17 kommer boligkjøperen til gode, vil samfunnet totalt sett kun oppnå dårligere bokvalitet til uendrede priser, sier Dahl Grue.

– Mangelfulle samfunnsanalyser
NAL og Arkitektbedriftene anser myndighetenes samfunnsøkonomiske analyser til TEK17-arbeidet som mangelfulle.

– Analysene belyser ikke forholdet mellom byggekostnadsbesparelser og de samfunnsøkonomiske konsekvensene. I et samfunnsøkonomisk perspektiv vil konsekvensene ved dårlige boforhold bli langt større enn den potensielle innsparingen man oppnår i en byggefase.

Bærekraft på lavbluss
Videre sier de at bærekraft har stått sentralt i tidligere versjoner av TEKen, og det forutsettes at dette videreføres i TEK17, i tråd med politiske, nasjonale målsetninger. I et bærekraftig perspektiv forutsettes det at fremtidens nybygg skal planlegges slik at de kan rehabiliteres, ombygges og transformeres med minst mulig belastning for miljøet. TEK17 legger imidlertid sterke begrensninger på fleksibiliteten og funksjonaliteten i fremtidig byggeri. Dette vil få samfunnsøkonomiske konsekvenser fordi levetiden, bruksverdien og gjenbruksevnen til bygningsmassen ikke sikres. Vi mener at viktige krav til kvalitet bør opprettholdes, og at forskriftene må gi tilstrekkelig handlingsrom til å tenke nytt rundt løsninger, sier Moneta.

– Innføringen av en revidert teknisk forskrift skal være fundert på et komplett og forsvarlig utredningsgrunnlag. Vi er sterkt bekymret for at myndighetene nå er i ferd med å innføre en ny TEK17, der de samfunnsøkonomiske, miljømessige og helsemessige konsekvensene ikke er tilstrekkelig kartlagt, sier Dahl Grue.

Powered by Labrador CMS