Vestby videregående skole bygd i Minecraft.

TAF-elevene bygger bygda icyberspace

Byggfagelevene ved Vestby videregående skoles TAF-linje har bygd både skolen og bygda i den digitale verdenen Minecraft.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Spillsensasjonen Minecraft har solgt omtrent 14 millioner PC-spill verden over. I 2012 passerte spillet 30 millioner registrerte brukere, og verdenen man har å utforske er omtrent 4 milliarder dekar, eller 4.080.576.000.000 kvadratmeter stor – åtte ganger større jordas overflate.

I Minecraft beveger man seg i en verden av kubiske blokker som man kan utvinne ved hjelp av verktøy, lage et utvalg gjenstander av, flytte rundt og bygge med.

I denne digitale verdenen har førsteklassingene ved teknisk, allmennfaglig utdanning ved Vestby videregående skole lært seg om mål, byggeplanlegging, og ikke minst om verdien av digitale hjelpemidler i byggeprosessen.

Digitale verktøy

Lærer i tegning og bransjelære ved Vestby videregående skole, Gunnar Hovd, har siden høsten 2012 tilbydd nye elever i byggfag å prøve seg på å bygge konstruksjoner i det populære spillet.

Lærer i tegning og bransjelære ved Vestby videregående skole, Gunnar Hovd.

– Ved å bruke Minecraft, starter vi med et program elevene ofte kjenner fra før. Her lærer de om plan og prosesser, om samarbeid med hverandre, om å ta mål, og om viktigheten av god planlegging, sier Hovd.

I tillegg fungerer spillingen som en inngang til bruk av digitale verktøy.

– Det er en fin inngangsportal til tredimensjonal tegning. Her får elevene gå rundt i en tredimensjonal modell, sier Hovd.

Bygger bygda

Det første TAF-kullet som prøvde seg i Minecraft, fikk i oppdrag å byge Vestby videregående skole. Kullet som startet sist høst, fikk bryne seg på hele Vestby sentrum.

– Først skulle de kun bygge rådhuset i Vestby. Dette endte i at alle bygde om hverandre, og etter en del frem og tilbake, kom de i mål på omtrent en dag. Resten av sentrum fikk de i oppdrag å planlegge ordentlig først. De gikk detaljert til verks, og satte opp hvem som skulle gjøre nøyaktig hva, når og hvor. Med en ordentlig plan i boks, greide de å bygge hele resten av sentrum like fort som rådhuset.

I tillegg til å lære om planlegging og koordinering av arbeid, forteller Hovd at det er viktig at elevene også blir møtt på egne premisser i undervisningen.

– Spill i skolen kan være en god motivator. Her kan elevene briljere, og vise seg frem litt på en arena hvor de er flinkere enn læreren. Men man kan ikke bare sette i gang med dataspill. Man må ha god klasseledelse for at spillingen ikke bare skal bli en distraksjon.

Powered by Labrador CMS