Statsminister Erna Solberg tar første spadetak på den nye Flesland-terminalen.

Sweco rendyrkerprosjektledelse på Flesland

Sweco tar fatt på sitt hittil største prosjektadministrasjonsoppdrag på det nye terminalbygget på Flesland i Bergen. Utbyggingsbudsjettet er på 4,5 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Flesland T3

Prosjekteier:

Avinor AS

Byggherre:

Avinor Bergen lufthavn, Flesland

Prosjekt- og prosjekteringsledelse:

Sweco Norge AS

Arkitekt og Rådgivere:

Nordic - Nordic Office of Architecture (NSW)

COWI AS

Team_T3 AS

Norconsult AS

Aas/Jakobsen

C owi AS

Ingeniør Per Rasmussen AS

Byggeledelse:

Kåre Hagen AS

Oppstart forberedende arbeider:

2013

Planlagt Byggestart Terminal:

2014

Planlagt Ferdigstillelse:

2017

Total Terminalareal:

85.000 kvm

Ny terminal 63.000 kvm

Dagens terminal 22.000 kvm

Kostnadsramme:

3,6 milliarder eks finansiering og mva.

Teoretisk kapasitet:

7,5 millioner passasjerer

Flyoppstillingsplasser:

6 nye gater/brotilknyttede oppstillingsplasser (2 forsvinner fra eksisterende terminal)

– Med økt fokus på styring og ledelse av prosjekter vinner Sweco flere store tverrfaglige prosjekter, sier avdelingsleder for prosjektadministrasjon hos Sweco i Bergen, Beate Hagland i en pressemelding fra Sweco.

Oppdrag T3 på Flesland består av ren prosjektledelse, og Sweco står for hele prosjektlederteamet for byggherren Avinor. I dag er 15 ressurser øremerket oppdraget. Antallet ventes å øke etter hvert som prosjektet skrider frem.

Prosjektet er delt i fire delprosjekter: Terminal, landside, flyside og eksisterende terminal. Avinors utbyggingsbudsjett er totalt på 4,5 milliarder kroner, heter det i pressemeldingen.

– Nå er vi inne i kontraheringsfasen med grunnarbeider. Vi skal forhandle, og inngå omlag 25 større kontrakter eller entrepriser. Vår spisskompetanse på prosjektadministrasjon har rustet oss til oppdrag av denne dimensjonen. Det både utfordrer og motiverer, sier Hagland.

Grunnarbeidene er ferdige, og oppstart tett bygg starter, ifølge pressemeldingen, denne høsten. Deretter kommer en fase med koordinering av entrepriser som skal inn i terminalen. I mai 2015 starter selve byggingen, og i 2017 skal flyplassen være klar for åpning, skriver Sweco.

Konkurransefortrinn

Hagland uttaler at satsingen på prosjektadministrasjon gir et viktig konkurransefortrinn i kampen om de store oppdragene, og at det har vært et strategisk viktig grep å sette inn ressurser på å oppnå spisskompetanse i prosjektadministrasjon.

– Medarbeiderne våre har bred og variert bakgrunn. Mange har solid ledererfaring og lang fartstid fra arbeid med entreprenører og offentlige byggherrer. Vi har flere prosjektdirektører som er godt kjente i BA-markedet, sier hun i pressemeldingen.

Voksende spisskompetanse

Swecos avdelinger for prosjektadministrasjon teller nå omtrent 70 medarbeidere i Stor-Oslo og Bergen.

– Vi står for ledelsesansvaret og det administrative, og frigjør dermed tid til kollegaer fra andre avdelinger i Sweco, som kan konsentrere seg om det tekniske innholdet i oppdragene våre.

Vi tilbyr tjenestene våre til byggherrer innen offentlig og privat, men medarbeiderne våre er i tillegg ofte oppdragsledere eller prosjekteringsgruppeledere for andre enheter i Sweco, sier Hagland.

Powered by Labrador CMS