Strøkent tertial for Jotun
Første tredjedel av 2015 har sett en økning på 28 prosent for malingsprodusent Jotun fra samme periode i 2014.
Det skriver Jotun i enpressemeldingmandag.
Veksten fra fjorårets omsetning i første tertial på 28 prosent skyldes, ifølge meldingen, i stor grad positive endringer i valutakursene, men også hvis man justerer for valutakursene, skal den underliggende veksten være på 12 prosent, med vekst i alle Jotuns segmenter og regioner.
De viktigste vekstdriverne er bedret salg i Decorative Paints og Protective Coatings i Midtøsten og Sørøst-Asia, samt økte sesongordre i Decorative Paints Skandinavia, skriver Jotun.
– Vi har hatt en god start på året, men tiden vi går inn vil bli mer krevende, særlig med tanke på shipping og offshore som fortsatt er utsatte bransjer. Vi kan ikke forvente tilsvarende vekst fremover. Samtidig har Jotun en solid spredning. Vi leverer produkter til mange ulike bransjer, og produserer og selger i mange ulike markeder. Det gjør oss ikke immune, men mer motstandsdyktige, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.
Resultatet skal også ha økt fra første tertial 2014 til i år, fra 435 millioner til 774 millioner kroner.
Jotuns investeringer første tertial beløper seg til 208 millioner kroner, noe som vil si en nedgang på 46 millioner fra samme periode i fjor.
– Å opprettholde investeringstakten vi har ligget på de senere årene er en måte å forberede oss på vekst ved etablering i stadig nye, og videreutvikling i eksisterende, markeder. Samtidig vil jeg understreke at investeringene våre er langsiktige, og i tråd med vår organiske vekststrategi, sier Fon.