Frps Bård Hoksrud er misfornøyd med at rådgiverkontrakten for ny togtunnel gjennom Oslo er avlyst.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
Fremskrittspartiet, Senterparitet og SV er kritiske til at planene for en ny jernbanetunnel under Oslo kastes ut i det blå etter at en stor rådgiverkontrakt ble avlyst.
Mandag kunne Byggeindustrien fortelle at Bane NOR avlyser konkurransen som gjelder teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.
Rådgivende ingeniørers forening (RIF) kalte avlysningen for en skandale og ba samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) å rydde opp.
Annonse
Opposisjonen er også kritisk.
– Det er tydelig at noen har fått noen signaler fra høyere hold her. Dessverre så tror jeg denne avlysningen betyr at det er full brems på prosjektet. Vi fikk Oslotunnelen inn i NTP, og dette er et prosjekt som betyr utrolig mye for at vi skal få full effekt av Intercity-utbyggingen, sier Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet til Byggeindustrien.
Han beskriver dagens togtrafikk inn og ut fra Oslo som en propp for hele togtrafikken i Intercity-området.
– Togene står i kø og kapasiteten er sprengt. Hele hensikten med en ny Oslotunnel er jo å løse noen av disse utfordringene. Derfor er dette krise for pendlerne og de andre reisende. Det føyer seg også inn i rekken av andre saker om at Intercity blir nedprioritert i NTP, så det kan se ut som det er rød tråd her, sier Hoksrud.
SVs transportpolitiske talsperson Arne Nævra er heller ikke imponert over avlysningen.
– Det skal mye til for at jeg blir overrasket over regjeringas håndtering av jernbaneutbygginger, men dette er toppen! Snakker departementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor overhodet ikke sammen? Er det først for noen dager siden, ved de planta lekkasjene fra statsbudsjettet om jernbanen, at Bane Nor fikk denne beskjeden? skriver Arne Nævra i en e-post til Byggeindustrien.
Nævra reagerer spesielt kontrakten blir avlyst til tross for at det allerede er satt av 150 millioner kroner til planlegging i statsbudsjettet for 2021.
– Det er ganske utrolig at midler bevilget av Stortinget på statsbudsjettet til dette formålet blir parkert. Uansett må første, kortsiktige grep – for pendlernes skyld – være å se på forlengelse av pendlene mot Drammen og integrering av Flytoget i øvrig togtilbud. Disse togsettene kan ikke lenger gå halvfulle mellom Drammen og Oslo når pandemien har lagt seg og folk begynner å reise igjen, skriver Nævra.
Sp: – Forstår at Bane NOR er i skvis
Også Senterpartiets Bengt Fasteraune er kritisk til regjeringens jernbanepolitikk.
– Regjeringens organisering av jernbanesektoren begynner å koste samfunnet dyrt, i form av kostnadssprekker, dårlig planlegging og manglende ledelse. Med et uoversiktlig landskap ender det opp i ansvarspulverisering og dermed tar ingen ansvar for å rydde opp, kommenterer han.
Han legger til at han forståelse for utfordringene til Bane NOR.
– Vi forstår at Bane Nor er i skvis, når de har et så komplisert avtaleforhold med både Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. De har over 200 enkeltavtaler med direktoratet, sier Fasteraune som mener ansvarsforholdene i jernbanesektoren må gjennomgås, særlig forholdet mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
– Bane NOR er både drivkraften og motoren som skal sikre jernbaneinfrastrukturen, de er helt avgjørende for å sikre stabilitet og regularitet. Da kan vi ikke akseptere at de blir utsatt for så dårlig styring som nå, sier Fasteraune.