Oslo 20180321. Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og Nils Bjørke på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Stortingets presidentskap og Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen t.v på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. Her sammen med Nils Bjørke , Magne Rommetveit, Ann Kristin Hansen og Morten Wold t.h. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Oslo 20180321. Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen og prosjektleder Arild Rygg på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. POOL Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen på befaring på Stortingets byggeplass onsdag ettermiddag. Nils BJørke bak. POOL Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Stortingets presidentskap tok byggeskandalen i øyesyn

For første gang har presidentskapet på Stortinget med nyutnevnt president Tone Trøen (H) i spissen fått se det omstridte byggeprosjektet med egne øyne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

– Det viktigste for meg nå er å lose dette vel i havn. Derfor er det viktig å se det med egne øyne, sier Trøen til NTB.

Bare seks dager etter at hun ble utnevnt til ny stortingspresident etter Olemic Thommessen, som måtte gå av etter den siste byggesprekken på nesten en halv milliard kroner, tok hun med seg resten av presidentskapet på befaring.

Første gang

Seks-sju meter under bakken på Wessels plass begynner det nye post- og varemottaket å ta form. Vegger og tak er ferdig hvitmalt, men ellers gjenstår det meste.

Ingen av de andre i presidentskapet har tidligere vært på byggeplassen.

– Det er ikke det at vi ikke har etterspurt det. Men vi har måttet vente på rett anledning, sier visepresident Eva Kristin Hansen (Ap) til NTB, før hun og resten av presidentskapet, iført neongule vester, røde hjelmer og vernesko, forsiktig tar seg ned de provisoriske trappene ned i Norges mest berømte hull.

Før bråket om Sylvi Listhaug (Frp) sitt omstridte Facebook-innlegg, var det striden om de enorme kostnadsoverskridelsene i byggeprosjektet som preget Stortinget.

Følge prosessen

Sluttsummen for et nytt post- og varemottak, en ny innkjøringstunnel og rehabilitering av kontorene i Prinsens gate 26 har på tre år økt fra 1,1 milliarder til 2,3 milliarder kroner. Og hele denne ulykkelige affæren er det nå Trøen som får det øverste ansvaret for.

– For meg er det viktig nå, sammen med resten av presidentskapet, å følge prosessen videre tett. Jeg er glad for de tiltakene som presidentskapet nå har gjort, sier Trøen

Ett av dem er å styrke prosjektrådet med tidligere styreleder i Stor-Oslo Eiendom Arild Rygg, som har over 40 års erfaring fra byggeledelse. Han blir ny prosjektleder.

– I tillegg har vi fått inn ekstern ekspertise som kontrollerer kostnadsrammen, sier Trøen.

Men det er for tidlig å si om Stortinget har nye kostnadssprekker i vente.

– Jeg vil ikke garantere noe, sier Trøen.

Undergang

Tunnelen som skal munne ut i Rådhusgata, er foreløpig stengt av. Tunnelen, som er blitt rundt 400 millioner kroner dyrere enn først antatt, har på folkemunne fått navnet «Olemic Thommessens undergang». Akkurat dét vil ikke Trøen kommentere.

– Er det noe du vil gjøre annerledes enn Thommessen?

– Jeg er først og fremst opptatt av å se framover og gjøre det jeg kan, sammen med presidentskapet. Dette er jo ikke en jobb jeg skal gjøre alene, sier Trøen, som ennå ikke har rukket å sette seg inn i alle detaljene i prosjektet.

– Men presidentskapet har allerede innført ukentlige rapporter, dersom det er hendelser i prosjektet som har betydning for kostnadsrammen. Det viktigste nå er at vi sluttfører prosjektet, og det forhåpentligvis på en måte som styrker tilliten til Stortinget, sier Trøen.

Etter planen skal byggingen være ferdig i løpet av oktober og være klart til bruk i løpet av første kvartal 2019.

Powered by Labrador CMS