Tall fra Norsk institutt for skog og landskap viser at tømmerbiler med 48 tonn totalvekt slipper ut 25 prosent mer CO2 per kjørt kubikkmeter enn en 60 tonns tømmerbil.
Skog og landskap har gjennom prosjektet KlimaTre arbeidet for å finne ut hvilke klimagassutslipp som er forbundet med hele livsløpet til et tre, fra planting til det er fremme ved sagbruket eller papirfabrikken.
Tallene som presenteres er blitt til ved å ta i bruk en såkalt livsløpsanalyse. Livsløpsanalyser, eller LCA (life cycle assessement), tar for seg energiforbruket gjennom hele produktets levetid – fra vugge til industriport.
Annonse
– En viktig del av LCA-analysen for CO 2-utslipp i skogbruket har vært sammenlikningen av tømmerbiler med ulik størrelse. Tallene viser at tømmerbiler med 48 tonn totalvekt slipper ut 25 prosent mer CO2 per kjørt kubikkmeter enn en 60 tonns tømmerbil, skriver Skog og landskap i meldingen.
Videre viser analysen følgende:
– Når det gjelder sammenligningen mellom vei og bane, så viser en beregning at det ved en kapasitet på 1.000 kubikkmeter tømmer per tog, og en fordeling av frakt mellom diesel- og elektrisk tog på henholdsvis 12 og 88 prosent, så slipper tømmerbilen på 48 tonn ut seks ganger mer CO 2 enn toget per kubikkmeter tømmer som fraktes, heter det i meldingen.
I 2010 ble 34 prosent av massevirket, det vil si det tømmeret som ble sendt til papirproduksjon fraktet med jernbane, mens bare 1,5 prosent av sagtømmeret, ble sendt med jernbane.
Lengre transportavstand til treforedlingsbedriftene gjør det rimeligere å bruke jernbanetransport pr kubikkmeter. Når det gjelder transport av tømmer sjøveien, så vil et middels stort lasteskip med en kapasitet på 5.000 kubikkmeter tømmer, noe som tilsvarer over 100 tømmerbiler, og med et drivstofforbruk på 2,2 liter per mil, ha et CO2-utslipp som er 75 prosent lavere per kubikkmeter tømmer enn tømmerbilen på 48 tonn, skriver Skog og landskap i meldingen.