Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Det kan føles lenge ut siden vi hørte om de første batteridrevne anleggsmaskinene som skulle presenteres for det norske markedet. Sannheten er at dette ikke er mange år siden, og nå er noe virkelig i ferd med å skje innen dette feltet.
Fra å være noe litt fjernt som bare de miljøbevisste ville ta i bruk for å skape litt ekstra blest rundt selskapet eller organisasjonen, begynner nå dette å bli en vesentlig del av fremtidsplanleggingen for de som vil kunne regne på viktige jobber i tiden fremover. Og nå går det virkelig unna. Flere offentlige byggherrer stiller stadig strengere krav til både fossilfrie og etter hvert også utslippsfrie anleggsplasser. Å nå målene med fossilfrie prosjekter er ikke den aller største utfordringen. Veldig mange moderne anleggsmaskiner kan i dag kjøres på biodiesel. Dette sees likevel ikke på som fremtiden, men som et steg på veien. Det politikerne og de mest fremoverlente nå ser på er utslippsfrie bygg- og anleggsprosjekter, og da snakker vi først og fremst om elektriske maskiner i dagnes marked. Dette kan både være maskiner dirkete tilkoblet ledningsnettet, eller maskiner med batteridrift. Og det er innen den siste kategorien vi ser den største utviklingen, noe som også vil fortsette i tiden fremover.
Og som innen bilverdenen, skjer denne utviklingen nå raskere enn noensinne. Vi er fortsatt ikke der at de store internasjonale gigantene snur om på produksjonslinjene sine, og i stadig større grad skal satse på batteridrift. Innen bilverden er det nå store ting på gang hos så å si alle bilprodusenter, og det skal i år og neste år flomme over av nye elektriske biler. Det tar noe lenger tid med anleggsmaskiner. Disse krever mer kraft, bedre infrastruktur og store investeringer. Dessuten ligger Norge, kanskje sammen med Nederland, her i front og pusher markedet. Og ettersom det store internasjonale markedet fortsatt sitter litt på gjerdet, vil det ta tid å få større volum innen batteridrevne anleggsmaskiner.
Men det har likevel skjedd mye på kort tid. Når Pon Equipment har nærmere 100 elektriske gravere i bestilling sier det litt om nivået vi kan forvente oss fremover. De vil nå få en kapasitet til å produsere 8-10 maskiner i månedene i Norge, og dette er et høyt tall. Så er det selvsagt spennende at denne produksjonen faktisk også skjer her i Norge, i samarbeid med Caterpillar. Sannsynligvis vil maskinene som nå utvikles her hjemme i tiden fremover videreutvikles for det internasjonale markedet, og da kan innovasjonsarbeidet skyte ytterligere fart. I uke sju overleverte Pon Equipment ti av sine nye elektriske gravere ut i markedet, og fremover vil det bli flere. Vi ser også en sterk utviklingstakt hos de øvrige store norske importørene, og mange er spente på hvordan dette skal utvikle seg videre.
Flere store offentlige byggherrer stiller nå stadig strengere krav om fossilfrie byggeplasser, og snart vil dette bli utslippsfrie krav og forventninger. Dette er i ferd med å spre seg til det private markedet også. De aktørene som da ønsker å være med i konkurransene, må simpelheten investere i nytt utstyr for å kunne delta. Det er ikke noen vei utenom. Og dette er en utvikling som skjer nå. Det kan være et stort sjansespill å regne på jobber med slike krav om du faktisk ikke har en maskin tilgjengelig, ventetiden er relativ langt, og etterspørselen i utleiemarkedet er stor. Står du der uten grønne maskiner når jobben skal i gang, vil du ha en utfordring. Alternativet er selvsagt at dette markedet forblir noe man ikke kan regne på.
Og det er også slik at byggherrene nå må følge opp kravene som settes i konkurransene – det vil ikke lenger være mulighet for dispensasjoner om det er maskinmangel, da må man sørge for at det blir reaksjoner.
Byggherrene har selvsagt også et stort ansvar for å se til at det tilrettelegges for en god infrastruktur på bygg- og anleggsplassene der elektrisk drift skal spille en rolle. Om ikke må dette legges inn i kontraktsutlysningene, noe man da selvsagt også må ta høyde for i prisingen. For dette har opplagt en kostnad. De store elektriske anleggsmaskinene koster i dag rundt tre ganger så mye på batteridrift enn for diesel. Dessuten tilkommer kostnader med den avgjørende infrastrukturen. Gode lademuligheter må til om man skal ha håp om at dette skal lykkes i stor skala. Og dette er det til slutt noen som må betale for, så det må være et bevisst valg fra de som bevilger penger og de som skal se til at vedtakene utføres. Blant annet er fortsatt støtte fra Enova avgjørende når man skal gå til innkjøp av elektriske anleggsmaskiner.
Vi vil se en enorm utvikling innen dette feltet, kun på kort tid. Men skal man fortsette i samme tempo må det offentlige og de private byggherrene være med å sette premissene og ta inn over seg at dette har en kostnad. Det vil fortsatt gå noe tid før markedet er så modent at prisene vil komme ned på hva vanlige maskiner koster. Men etter hvert vil man komme dit, og det gjelder nå å henge med i svingene.