Ingebrigt Steen Jensen under Byggedagene.
Foto: Trond Joelson
Steen Jensen fikk maskinskrevet takkebrev etterByggeindustrien-innlegg
Nå oppfordrer han byggenæringen til et felles omdømmeløft der de forteller historien om seg selv.
Reklametopp Ingebrigt Steen Jensen avsluttet Byggedagenes første dag med innlegget «Hvem bygger landet».
Byggedagene-invitasjonen kom som en følge av kronikken hans i Byggeindustrien og på bygg.no med samme navn.
Innlegget var blant de mest leste på bygg.no i løpet av 2015.
- Jeg har vært tre-fire steder i Norge og holdt foredrag i etterkant av det innlegget. Jeg har til og med fått et maskinskrevet takkebrev i posten fra folk som sier tusen takk for at jeg skrev det jeg gjorde. Det sier noe om at jeg traff en eller annen nerve i byggenæringen, sier Ingebrigt Steen Jensen til Byggeindustrien.
- Du skrev i ditt innlegg i Byggeindustrien at du frykter norsk kompetanse er i ferd med å bli visket bort i konkurransen med utenlandske. Hvorfor er du så opptatt av det?
- Nå har jeg spurt noen folk om akkurat det i etterkant, og de sier kanskje ikke er fullt så gærnt som jeg trodde eller frykta. Og det er selvfølgelig viktig å ikke bli nasjonalister og ikke lage grensevern mot utenlandske entreprenører, men jeg fastholder at en selvstendig nasjon i størst mulig grad må produsere sin egen mat, fiske sin egen fisk, kunne gi helsestell til befolkningen og undervisning til sine egne barn.
- Og så må den naturligvis være i stand til å bygge nasjonen i fysisk forstand. Vi må ha noen som kan bygge sykehusene, blokkene, skolene, operabyggene og bruene vi trenger, sier Ingebrigt Steen Jensen.
De gode rammene
Under innlegget på Byggedagene fokuserte han på byggenæringens manglende evne til å fortelle omverdenen om hva de egentlig holder på med.
Hvorfor er det ingen som forteller historien om «Vi som bygger de gode rammene rundt menneskers liv», spurte han og pekte på at alle rammer for livene våre – helt fra vugge til grav – er bygd av noen i byggenæringen.
- Jeg ble unnfanget i et hus bygget av dere. Jeg ble født i et hus bygget av dere. Jeg vokste opp i et hus bygget av dere. Jeg gikk på skole i et bygg bygget av dere. Jeg har familie i et hus bygget av dere. Jeg kommer meg på jobben på veier bygd av dere. Og når jeg dør, så har dere pinadø bygget stedet jeg skal begraves også, sa Steen Jensen til humring i salen.
- Snakk til folk
Den kjente reklamemannen mener det ville vært en drømmejobb å fortelle den norske befolkningen historiene som viser hvor viktig byggenæringen er for dem.
- Noen er rørleggere, noen borrer tunnel og andre er arkitekter, så jeg skjønner at det er kommunikasjonsutfodringer i en så fragmentert bransje. Men i en ideell verden burde man ønske seg at en bransje somer en så viktig verdiskaper, faktisk snakke til folk om det du gjør. Det handler om å få folk til å skjønne at det er en byggenæring der ute, og at ting ikke spretter opp av seg selv, sier Steen Jensen.
Rekruttering
Det tror han er en investering i fremtiden, ikke minst med tanke på å rekruttere unge mennesker inn i bransjen.
- Er du flink i matte, god til å tegne eller ønsker å gjøre et ærlig og redelig arbeid, så er jo dette næringen du må søke deg til, sier han.