Næringsbygget som Hav Eiendom planlegger blir på over 23.000 kvadratmeter og vil romme over 1500 arbeidsplasser.
Vegvesenet stopper nytt kontorbygg ved Havnelageret i Oslo
– Dette vedtaket kan ikke bli stående, sier direktør i Hav Eiendom, Kjell Kalland, etter at Vegvesenet har sagt nei til et kontorbygg over avkjøringsrampen fra Operatunnelen ved Havnelageret.
Byutviklingsprosjektet «Fiskebrygga» til Hav Eiendom som skulle gi plass til over 1500 arbeidsplasser i et nytt kontorbygg bak Havnelageret, er i realiteten blitt stoppet. Statens vegvesen har avslått søknaden om å få sette bygget over tunnelrampen fra trafikken som ledes til og fra Operatunnelen og til Rådhusgata i Oslo sentrum.
I dag består området av stort sett asfalterte parkeringsplasser på gateplan, og det er dette som eiendomsselskapet eid av Oslo Havn KF og Oslo kommune nå vil bygge ut blant annet for å knytte Kvadraturen og Bjørvika tettere sammen.
Annonse
«Et mer sårbart riksveianlegg»
Avslaget fra Statens vegvesen oppsummeres på denne måten:
– Etter en helhetsvurdering har Statens vegvesen kommet frem til at det omsøkte tiltaket utgjør en risiko for skade og medfører ulemper som overstiger det vi kan akseptere. Risikoen for skade gjelder både for veganlegget og trafikanter under anleggs- og driftsperioden, og sikkerheten for trafikantene vil bli dårligere.
Det vises til at rampen er en del av et sammenhengende og komplekst tunnelsystem, og at tiltaket øker sannsynligheten for en hendelse med konsekvenser for fremkommelighet, sikkerhet og beredskap. I sum vil tiltaket gi et mer sårbart riksveianlegg med økte kostnader, uklare ansvarsforhold og forhøyet risiko for skade, heter det i vedtaket.
Statens vegvesen har to hatter i denne saken. Den ene er som reguleringsmyndighet. Det andre er som eier av grunnen (gnr. 250, bnr. 61 i Oslo kommune).
– Statens vegvesen har den samme rettslige og faktiske rådigheten over våre eiendommer som andre grunneiere, påpeker de.
– En stor overraskelse
I september 2022 vedtok Oslo bystyre reguleringsplanen for prosjektet. Hav Eiendom hadde da løst alle innsigelser fra statlige myndigheter, blant dem et krav fra Statens vegvesen om å bygge et 40 meter langt lokk over tunnelåpningen som starter i Rådhusgata.
– Vi arbeidet oss fram til en enighet med Statens vegvesen, noe som endte med at innsigelsen ble trukket. At de plutselig snudde igjen og ga oss avslag, kom som en stor overraskelse, sier Kalland.
Siden har Hav Eiendom klaget på vedtaket, som i sin tur er blitt avvist av Statens vegvesen.
Mot full byggestans?
Hav Eiendom har gjennom utbyggingsavtalen for Bjørvika med Oslo kommune forpliktet seg til at Fiskebrygga skal betale for offentlig infrastruktur som havnepromenade, strender, parker og allmenninger. Hvis Fiskebrygga ikke bygges, blir om lag 140 millioner kroner til disse formål borte. Etter Bjørvika-avtalen blir konsekvensen at dette beløpet må dekkes inn av Oslo kommune.
Om Fiskebrygga ikke lar seg realisere er det stor risiko for at videre utvikling av sjøfronten i Bjørvika kan stanse opp på ubestemt tid, hevder Hav Eiendom. Dette skjer fordi hele utbyggingsavtalen må reforhandles om det totale utbyggingsvolumet for området faller under 800.000 kvadratmeter.
Nå håper Hav Eiendom at bystyret og Oslos stortingsrepresentanter vil engasjere seg i saken og finne en løsning som gjør at Statens vegvesen og regjeringen ikke stanser den videre utviklingen av Bjørvika.
– Slik saken står nå er det opp til regjeringen om utviklingen i Bjørvika stanser opp eller går videre, konstaterer Kalland.