To grønne HSQ-bjelker laget med oppsirkulert maritimt stål ligger nå klare på ombrukssentralen på Økern i Oslo. Foto: Statsbygg
Oppsirkulerte HSQ-bjelker fra et demontert skip har fått CE-merking for bruk i bygg. Foto: Statsbygg
Stålprofilene er hentet ut av oljetankeren «Curlew» av AF Offshore Decom på Vats i Rogaland, og bjelkene er produsert på Skanska Stålfabrikken Melhus i Trøndelag. Foto: Statsbygg
To grønne HSQ-bjelker laget med oppsirkulert maritimt stål ligger nå klare på ombrukssentralen på Økern i Oslo. Foto: Statsbygg
Gründer og prosjektsjef i Nordic Circles, Fredrik Barth. Foto: Statsbygg

Stålbjelker fra skip godkjent for byggenæringen

Oppsirkulerte HSQ-bjelker fra et demontert skip har fått CE-merking for bruk i bygg. Selskapet bak bjelkene håper å lage tusenvis grønne stålbjelker til byggenæringen.

Publisert Sist oppdatert

På Sirkulær Ressurssentral og Ombyggs ombrukssentral på Økern i Oslo ligger nå to grønne stålbjelker til utstilling med betongdekker mellom seg for å demonstrere bæreevnen. Bjelkene er HSQ-bjelker, ofte kalt hattebjelker, og de er skapt i et nytt ombruksprosjekt av selskapet Nordic Circles med støtte fra Statsbygg.

For første gang i Norge er et stort oljeproduksjonsskip demontert, vasket, renset og resertifisert, og deretter gjort om til bærebjelker godkjent for bruk i byggenæringen, skriver Statsbygg i en pressemelding denne våren. I månedsskiftet april/mai fikk bjelkene CE-merking på plass, og dermed har de dokumentasjon på at de oppfyller grunnleggende krav til sikkerhet.

– Nå har vi vist at vi både kan lage og CE-merke disse profilene. Nordic Circles har vart i fire år, og disse bjelkene er det foreløpige resultatet av et langt forsknings- og utviklingsprosjekt, sier gründer og prosjektsjef i Nordic Circles, Fredrik Barth til Byggeindustrien.

Oppskalering

Gründer og prosjektsjef i Nordic Circles, Fredrik Barth. Foto: Statsbygg
Gründer og prosjektsjef i Nordic Circles, Fredrik Barth.

Nordic Circles jobber med å oppsirkulere maritimt stål, altså stålplater fra skip og oljeplattformer, til bruk i bygg og anlegg.

– Vi har prøvd å konsentrere oss om de store volumproduktene i byggenæringen. Fra før av har vi laget spunt med Oslobygg KF, og vi skal straks levere den første store takkonstruksjonen, også til Oslobygg, forteller Barth.

CE-merkingen av de nye stålbjelkene er en viktig milepel for Nordic Circles og for oppsirkulering av stål i Norge.

– Dette er første gang vi kan snakke om en industrialisering og en skalering av dette. Vi ser for oss en storproduksjon av byggevarer uten klimagassutslipp, og håper å lage tusenvis av disse profilene, sier han.

Oppsirkulering

Stålprofilene er hentet ut av oljetankeren «Curlew» av AF Offshore Decom på Vats i Rogaland, og bjelkene er produsert på Skanska Stålfabrikken Melhus i Trøndelag. Produksjonen er finansiert av Statsbyggs innovasjonskonsept ByggBoks.

– Byggebransjen står for rundt 40 prosent av verdens totale CO2-utslipp. Sånn kan vi ikke fortsette, og vi som statlig aktør har et ekstra ansvar. Med Nordic Circles så vi en kjempemulighet til å dra bransjen i en mer bærekraftig retning, sier ByggBoks-leder Terje Gulowsen i pressemeldingen fra Statsbygg.

Selv om det meste stålet i verden smeltes om og resirkuleres inn i nye stålprodukter, krever disse prosessene store mengder energi og bidrar til betydelige klimagassutslipp. Ved å oppsirkulere fremfor å resirkulere, brukes stålet i sin opprinnelige form på nye måter ved hjelp av demontering, rensing og sveising.

Oljetankeren «Curlew». Foto: Statsbygg
Oljetankeren «Curlew».

Dette gir, ifølge pressemeldingen fra Statsbygg, bjelker med 90 prosent lavere CO2-utslipp enn nye bjelker.

– Så er det jo bare én vei å gå, og det er fremover, sier Gulowsen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS