Sommerskole introduserer ungdomsskoleelever for byggenæringen
I løpet av en uke har en gjeng niendeklassinger i Oslo bygget hus. Opplæringskontoret for Bygg- og Anleggsteknikk, ByggOpp, arrangerer for første gang to runder sommerskole om bygg.
– Bygging virker gøy, sier 14 år gamle Pham Tuong Vi. Sammen med Julia Matilda Farstad Cherrie, Anastasia Schnell og Lucas Greaker Vaz har hun bygget et av sommerskolens flotteste hus.
– Det har vært veldig fint, og vi har lært mye. De har vært veldig strenge på nøyaktighet, sier 15 år gamle Lucas Greaker Vaz, som også har planer om å fortsette å jobbe med hus som arkitekt når han blir voksen.
Annonse
Gruppa var fire av i alt 16 barn som meldte seg på første runde i ByggOpps sommerskole på Kuben yrkesarena denne sommeren.
Bygger opp
Tom Rune Karlsen i ByggOpp har ledet kurset etter at Oslo kommune etterspurte tilbudet i begynnelsen av året.
– Tanken bak er å rekruttere til byggenæringen, og det er jo også hva vi jobber for, så vi takket ja med en gang, sier Karlsen, som har gjennomført sommerskolen som en modifisert versjon av et kurs han har holdt for 350 ungdomsskoleelever i Østfold.
I sommerskolen har hovedoppgaven vært å bygge et hus i målestokk 1:10, med en grunnflate på 50 ganger 40 centimeter. I oppgaven har elevene forholdt seg til bindingsverk og fagverksdragere, med strenge krav for mål og vinkler.
– Men man bygger nok ikke med superlim på ordentlige hus, påpeker Julia Matilda Farstad Cherrie på 15.
I tillegg har elevene fått høre om hvordan byggenæringen fungerer, og de har også vært på byggeplassbesøk.
Viktig lek
Flere fra ByggOpp-kontoret har bidratt til sommerskolen. Rekkene har også blitt styrket med 19 år gamle Leah Emilie Omdal, som er leid inn fra NCC etter å nettopp ha avsluttet lærlingtiden sin som tømrer og fått fast jobb hos entreprenørkonsernet.
– Det er ikke så lenge siden jeg tok valget som disse elevene skal ta snart. Det er både gøy å viktig å være med på å fortelle om mulighetene innen næringen. Det er veldig mye positivt å si om byggebransjen, sier Omdal.
Hun mener innholdet på sommerskolen også kunne ha hatt verdi i yrkesfagopplæringen.
– Det er ikke fullt så strengt som i skolen, men de bygger jo på ordentlig. Og så er det jo litt lek også, sier hun.
– Frikvarter er ikke noen stor prioritet for elevene i sommerskolen, supplerer Tom Rune Karlsen.