Ketil Solvik-Olsen (Frp) var samferdselsminister fra 2013 til 2018. Han var pådriver for etableringen av Nye Veier.

Solvik-Olsen tror ikke Nye Veier-suksessen vil dempes av lederskifte

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gleder seg over å se utviklingen i Nye Veier, men tror ikke kona hadde blitt fornøyd om han hadde lansert planer om å søke jobben som Ingrid Dahl Hovlands etterfølger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Ketil Solvik-Olsens bok "På vei" er ute torsdag 7. november.

Torsdag lanserer den tidligere samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen sin bok «På vei». Der vier han stor plass til veireformen og på etableringen av Nye Veier.

Til Byggeindustrien sier Solvik-Olsen at han er stolt over det som resultatene som det nye veiselskapet har oppnådd.

– Den stoltheten jeg føler er todelt. For det første er jeg veldig stolt av at vi faktisk våget å gå for en Nye Veier-løsning. En annen politisk konstellasjon enn vår hadde ikke våget å gjøre det samme. Det vet vi, for det manglet ikke på advarsler fra opposisjonen. Marit Arnstad og Sp hadde ingen intensjon om å etablere et veiselskap etter Avinor-modell. Hun kalte det galskap og tenkte stikk motsatt, så det er faktisk en forskjell på hvem som styrer, sier han.

– Det andre jeg er stolt av er den jobben som er lagt ned av Ingrid Dahl Hovland og gjengen rundt henne i Nye Veier. De har lagt ned en kjempejobb for å få dette til å fungere.

– Nå som Ingrid Dahl Hovland er blitt ny vegdirektør, det frister ikke deg å søke jobben som ny Nye Veier-sjef?

– Jeg skal ikke spekulere i hvem som blir den nye sjefen der, men jeg tror i alle fall ikke kona hadde blitt spesielt fornøyd om jeg hadde søkt meg hjem til Norge i ny jobb i Nye Veier. Vi blir værende i USA, sier Solvik-Olsen som for tiden bor i Birmingham i Alabama der kona jobber på et sykehus.

Kulturen kommer til å leve videre

Han tror Nye Veier-suksessen vil fortsette med en ny leder ved roret.

– Nye Veiers suksess er ikke avhengig av en person alene, så jeg er overbevist om at kulturen i veiselskapet kommer til å leve videre uten Ingrid Dahl Hovland også. Den miksen man har fått der med folk fra både oljenæringen, Vegvesenet og andre næringer, har vært veldig god og sunn. Den har bidratt til en endring av mentaliteten i veisektoren, mener Solvik-Olsen.

– Jeg tror også at Ingrid Dahl Hovland kommer til å bli en svært god vegdirektør i en spennende tid for Vegvesenet. Det skjer veldig mye bra der også, noe spesielt OPS-prosjektet på Eleverum viser, sier han.

Bransjen kom med viktige innspill

I boken «På vei» trekker Solvik-Olsen frem entreprenørbransjen som en viktig pådriver for et veiselskap mens andre strittet imot. Han skriver at bransjen virket frigjort som kyr som slippes ut på våren etter en lang vinter.

– Bransjen var en viktig brikke i etableringen av Nye Veier. De pekte på hvilke muligheter som lå i en slik satsing, og de beskrev hvilke systemutfordringer de slet med i det daglige. I dialogen vi hadde med entreprenørene så var det mange som fortalte de samme historiene og utfordringene de hadde. Du endrer ikke systemet dersom det er en enkelthistorie som fortelles, men dersom det er trekk som går igjen og igjen, så handler det mer enn bare en enkeltsak, sier Solvik-Olsen.

Ville ha raske resultater

I boken skriver han at han vurderte to løsninger, et veiselskap etter Avinor-modell eller en større reform av Vegvesenet.

– Da vi kom inn i regjeringen, sa vi at vi skulle bygge mer vei og se på budsjettsystemene for å få kostnadene ned. Ser du på bloggen min fra opposisjonstiden, så kritiserer jeg der måten man tenkte på når det gjaldt veibygging. Vi ønsket en Avinor-måte å drive veibygging på. Større frihet, men med retningslinjer. Vi vurderte også en reform i Vegvesenet, men vi fant ut at den beste måten å få til raske resultater på var å ta utgangspunkt i en Avinor-modell og etablere det nye veiselskapet. Det har vært så vellykket at nå vil jo til og med opposisjonen beholde modellen, sier Solvik-Olsen.

Torsdag gjester Ketil Solvik-Olsen podkasten "Byggeplassen" der han vil snakke mer om boken og sin tid som samferdeselminister. Denne episoden vil bli publisert fredag.

Powered by Labrador CMS