Rundt 4.000 mennesker møtte fram for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo i november. Onsdag ble forskriften som gir oslopolitikerne anledning til å triple avgiftene på spesielle dager vedtatt.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Solvik-Olsen advarer Oslo mot unødig bruk av ekstremavgift
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) advarer politikere i Oslo mot å misbruke muligheten til å triple bomavgiftene på dager med høy luftforurensning.
Onsdag trådte den lokale forskriften « om mellombelse auka bompengetakstar i Oslo » i kraft. Den gir politikere i hovedstaden mulighet til å heve dagens bompenger inn til Oslo med tre ganger på dager med spesielt høy luftforurensning.
Det betyr at en dieselbil som må kjøre inn til Oslo i rushtrafikken på en slik dag, må betale 177 kroner i bomavgift. For et kjøretøy over 3,5 tonn blir prisen i rushtiden opptil 579 kroner.
Det var et flertall av partiene i Oslo, som mot stemmene fra Frp og Rødt, gikk inn for den triple avgiften.
– Straffer innbyggerne
Samferdselsminister Ketil Solvik- Olsen (Frp) sier dette er en forskrift politikerne i Oslo og Akershus selv har bedt om:
– Vi jobber alle for bedre luftkvalitet, men politikerne i Oslo og Akershus bør tenke seg nøye om før de griper til dette nye verktøyet, sier samferdselsministeren i en pressemelding onsdag.
Han sier at innbyggere som må reise på jobb, hente barn i barnehage og handle, straffes økonomisk. Han mener luftforurensningen kunne vært bekjempet på andre måter.
– Blant positive virkemidler er bedre renhold av veiene slik at svevestøvet blir redusert. Lokalt kan man stille miljøkrav ved kjøp av busser og andre kjøretøy, sier samferdselsministeren.
Pengene som kreves inn på slike dager, skal etter forskriften brukes til å få ned biltrafikk på samme tid, for eksempel gratis kollektivtransport.
– Fiendskap til bilen
Frps gruppeleder og medlem av samferdselskomiteen, partiveteran Carl I. Hagen, er ikke overraskende minst like kritisk til bompengetiltaket som sin partikollega. Han kaller tredoblingen vanvittig og usosial og peker blant annet på at nyere dieselbiler og bensinbiler knapt nok slipper ut NOx.
– På toppen av det hele vedtok bystyret for et år siden at bensinbiler og nyere dieselbiler skulle unntas fra denne tredoblingen. Dette har byrådet valgt å ikke følge opp. Det tyder på at disse beredskapstakstene har mer med fiendskap til bilen å gjøre enn med miljøhensyn, sier Hagen i en kommentar til NTB.
Oslo Frp har derfor fulgt opp med et forslag til byrådet om å innarbeide flere unntak fra bompengesatsene. Partiet mener både bensinbiler, hybridbiler og kjøretøy som tilfredsstiller Euro VI-kravene må unntas fra takstøkningen, og at tiltakene ikke skal benyttes før unntakene er innarbeidet i forskriften.
– Fantes ikke gode planer
Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) lar seg imidlertid ikke knekke av kritikken og viser blant annet til at 200.000 av Oslos innbyggere bor i områder med farlig høy luftforurensning. Hun påpeker også at barn, eldre og folk med luftveislidelser dermed tvinges til å holde seg innendørs.
– Det er helt uakseptabelt, og slik kan vi ikke ha det lenger. Dessverre fantes det ikke gode planer for å få redusert luftforurensningen da vi tok over. De borgerlige partiene hadde styrt Oslo i 18 år uten å ta tilstrekkelig ansvar for helsa til innbyggerne, sier hun.
Berg sier hun er enig med Solvik-Olsen i at noe må gjøres for å fikse luften, men med den forskjellen at byrådet faktisk gjør noe med problemet.