Administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton Fiber.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
Solid vekst for Hunton Fiber i 2021
Hunton Fiber økte omsetningen med 15 prosent i 2021.
Et godt marked for trebaserte byggematerialer, konseptlansering og en solid laginnsats bidro til et sterkt forbedret resultat for selskapet, skriver Hunton Fiber i en pressemelding torsdag.
Alle konsernets hovedmarkeder kan, ifølge meldingen vise til solid vekst i 2021. Størst var fremgangen i Finland, hvor omsetningen økte med 43 prosent.
Selskapet har også lansert konseptet Hunton Komplett, som er vegg-, gulv- og takløsninger satt sammen til et Hunton-hus.
– Det er positivt å se at våre trebaserte byggematerialer fra Innlandet er så attraktive. Selv om hovedfokuset er på Norden, eksporterer vi til flere land. I 2021 utgjorde eksportandelen 34 prosent av omsetningen, mot 31 prosent året før, sier administrerende direktør Arne Jebsen.
– Det er gledelig å konstatere at både konsernomsetningen og resultatet har akselerert videre i år, sier Jebsen.
Salgsveksten for tre- og trebaserte byggevarer var med sine ti prosent i 2021 nesten dobbelt så høy som veksten i byggevaresalget totalt, skriver Hunton.
– Vi har jobbet godt og systematisk med innkjøp av frakt, strøm og andre innsatsfaktorer. I tillegg optimaliserer vi produksjonsprosessen i våre fabrikker, forteller Jebsen.
Hunton-sjefen sier han er særlig glad for at etterspørselen etter Nativo Trefiberisolasjon øker. I 2021 har den norske granflisbaserte isolasjonen hatt en salgsvekst på 30 prosent, heter det i pressemeldingen.
– Økt distribusjon av plateisolasjon og stadig flere sertifiserte partnere for blåseisolering gjør at produktet, som fortsatt er i en etableringsfase, stadig befester sin posisjon, sier Jebsen.
I 2021 ble begge Huntons fabrikker sertifisert som Miljøfyrtårn. I tillegg utarbeidet Hunton nye klimamål. Kvinneandelen har også økt i alle ledd i organisasjonen, heter det i pressemeldingen.