Solid vekst for Bygger’n i tøft marked
Byggevarekjeden har hittil i år en vekst på 11 prosent sammenlignet med fjoråret og har rundet 101 butikker. Fredag samlet Bygger’n rekordmange 750 proffkunder på Gardermoen for faglig påfyll og fest.
– Vi har lagt bak oss et veldig bra år med en solid vekst som ligger godt over Virke-tallene for byggevarekjedene. Trenden fortsetter fra fjoråret, og vi ser at det er proffen som har gitt oss denne store veksten, sier kjededirektør Christine Holm til Byggeindustrien.
Hun peker på at proffsatsningen er svært viktig for kjeden og at den skal videreutvikles:
– Vi har jobbet mye med å løfte proffene våre opp og frem og systematisert dette arbeidet, blant annet med HIBA-huskonseptet og ny nettbutikkløsning. Det er også helt tydelig at forbrukeren vil ha mer og mer ferdig utført, og det å ha et godt lag med proffer som vi samarbeider med er viktig – og gull verdt, sier Holm.
Nordmenn pusser opp og bygger ut hus og hjem som aldri før, og dette kommer gjerne i form av omsetning fra proffkundene som tar ut materialene.
– Forbrukeren på sin side er veldig opptatt av farge- og materialvalg, og der scorer vi godt på at vi er kjede med serviceinnstilte folk som kan skaffe det meste, sier Holm.
I fjor lanserte Bygger’n ny nettbutikk, med blant annet en egen tilbudsbygger for proffkundene.
– Nettbutikken har blitt godt tatt imot, og vi ser en jevn økning på omsetning og trafikk. Hittil er det flest forbrukere som er inne og handler. Proffene er i større grad inne og sjekker priser og lagerbeholdning, samt at de bruker tilbudsbyggeren vår, sier hun.
Satsningen på precut- og elementproduksjon, samt ferdigutstyrte containere med nødvendig materiell til proffkundene har også slått godt an, opplyser kjededirektøren.
– Ja, her ser vi en økende etterspørsel. Med utstyrscontainerne kan proffen få frigjort tid, han slipper å kjøre frem og tilbake til byggevarebutikken og kan i tillegg ha et oppbevaringssted på byggeplassen, sier Holm.
Årets deltakelse på The Qube på Gardermoen er ny rekord, med 750 deltakere. I tillegg er også mer enn 70 leverandører representert med egne stands, hvor produkter og nyheter blir vist frem og demonstrert for publikum.
– Da vi startet for ni år siden var vi omtrent halvparten så mange. Interessen har økt jevnt og trutt, og nå har vi proffkunder her fra Finnmark til Agder. Det er ekstra morsomt når det kommer busslaster med 40 deltakere fra Veggli i Numedal, og for dem er nok dette årets store happenings, sier Holm.
Bygger’n-kjedens husleverandør HIBA-hus er sterkt representert på proffmessen, og i forkant av proffarrangementet på The Qube var det en egen samling for alle HIBA-hus forhandlerne.
– I år lanserer HIBA-hus fire nye funkis husmodeller og ny hyttekatalog. Hittil i år har vi fått ni nye forhandlere, og vi ser at etterspørselen øker. Det er veldig mange byggmestere som tegner og snekrer på egenhånd, og de ser at det å være en del av et større faglig miljø gir gevinster.
Selv om det går bra for Bygger’n, understreker Holm at det er mange som kjemper om de samme kundene.
– Det er ikke tvil om at vi er i en bransje med knalltøff konkurranse, med nærmere 20 kjeder som slåss om kundens oppmerksomhet. Vi mener at en av våre fremste styrker er at vi har veldig faglig sterke medarbeidere, sier Holm – og legger til:
– Det kommer stadig nye produkter og forskrifter, derfor er faglig oppdatering og kurs viktig for alle ansatte. Det er ikke bare lederne som skal kurses, sier hun.
For å videreføre arbeidet med kompetanseutvikling lanserer kjeden til neste år en egen økonomisk incentivordning til alle ansatte som tar fagbrev.
I tillegg vil den digitale satsningen videreføres, og i 2019 blir det gjort et kjempeløft med nettsidene.
– Vi ser at nettet blir stadig viktigere, og kundene bruker nettsidene våre i økende grad hvor de søker råd og tips samt handler varer. Til neste år skal vi over på en helt ny digital plattform, med nye sider både for Bygger’n, HIBA-hus og E. A. Smith, og dette blir en stor satsning for oss, avslutter Holm.