Administrerende direktør Ståle Rød i Skanska og statsminister Erna Solberg under kranselaget på Veitvet skole i Oslo.
Solberg: - Flere E39-strekninger kan være gode OPS-prosjekter
Skanska-sjef Ståle Rød mener en rekke parseller på ferjefri-E39 vil være skreddersydd for offentlig-privat-samarbeid, og statsminister Erna Solberg utelukker ikke at han kan få viljen sin.
– Del E39 opp i skikkelige parseller og sett de ut som OPS-kontrakter. Vi snakker stort sett om arbeid i jomfruelig mark, og et lavt konfliktnivå med få inovlerte interesseparter gjør E39 skreddersydd for OPS, mener administrerende direktør Ståle Rød i Skanska.
Tirsdag fastsatte regjeringen at alternativet «Indre trasé» skal legges til grunn for den videre planleggingen av E39 på strekningen fra Skei i Jølster i Sogn og Fjordane til Volda i Møre og Romsdal.
I desember i fjor ble det bestemt at ”Midtre linje” skal legges til grunn for framtidig E39 mellom Aksdal i Rogaland og Bergen i Hordaland.
Statsminister Erna Solberg utelukker ikke at OPS-modeller kan bli komme til å bli brukt på deler av prosjektet.
– Det er flere strekninger på E39 som er gode OPS-prosjekter, men regjeringen har enda ikke tatt stilling spørsmålet. Vi er midt i en prosess der vi ser på flere mulige utbyggingsformer. Nå er vi først og fremst fornøyd med å ha valgt trasé, etter mye om og men, sier statsminister Erna Solberg til Byggeindustrien.
- En perle i bydelen
Byggeindustrien møtte statsministeren da hun deltok på Skanskas kranselag på OPS-prosjektet Veitvet skole i Groruddalen i Oslo.
Her bygger entreprenøren blant annet en ny barne- og ungdomsskole for 840 elever i et offentlig-privat-samarbeid for Utdanningsetaten i Oslo kommune.
Veitvet skole er dessuten et FutureBuilt-prosjekt som skal Breeam-sertifiseres.
Samtidig som elevene får en splitter ny «miljøskole» som skal eies, driftes og vedlikeholdes av Skanska i 40 år, blir området betydelig oppgradert med både parkanlegg, flerbrukshall, skateanlegg, volleyballbane, kunstgressbane og en tennisbane.
Alt er bakt inn i OPS-kontrakten mellom Oslo kommune og Skanska.
– Det bygges mange flotte skolebygg i Norge for tiden, men dette blir en perle i bydelen, sier Erna Solberg om prosjektet skal stå ferdig i august neste år.
– Du ønsker deg flere OPS-bygg som dette?
– Når det gjelder skolebygg, så er det opp til hver enkelt kommune å bestemme det. Men jeg mener det er mange gode erfaringer med OPS, og kommunene låner jo uansett penger uansett for å realisere skoleprosjekter. Det er dessuten en fordel at man får konkurranser som går vel så mye på kvalitet som på pris, sier Erna Solberg.
- Økt produktivitet
Hun trekker spesielt frem økt produktivitet i byggenæringen som ett av argumentene som taler for økt brukt av OPS.
– Bygg- og anleggsbransjen har utfordringer med produktivitetsutviklingen, og måten prosjektene drives på er i stor grad styrt av anbudssystemet. OPS-modeller av denne typen gir mer fleksibilitet og større rom for produktivitetsutvikling, mener Solberg.
Ståle Rød og Skanska er fornøyde med OPS-signalene fra Solberg og regjeringen.
– Jeg synes det er gledelig at de begynner å tenke de tankene, men så håper jeg at de ikke blir i tenkeboksen for lenge. Det er skapt en forventning om at noe skal skje, og nå må vi snart se resultater.
– Oslo kommune har vært en av kommunene som har gått i bresjen, blant annet her på Veitvet skole. Har staten noe å lære?
– Oslo kommune har skjønt det og de begynner å få en del erfaringer som gjør at de kan «benchmarke» forskjellige måter å gjøre ting på. Jeg oppfatter også at Bergen kommune er positivt innstilt til OPS, så håper jeg at statengår i front gjennom de store statlige foretakene – enten det er innenfor vei og infrastruktur eller i helseforetakene med sykehus, sier Ståle Rød.