Erna Solberg (til høyre) i diskusjon med NHO-direktør Kristin Skogen Lund på NHOs Årskonferanse 2014.
Foto: Arve Brekkhus
Solberg ber næringen ta lærlingeansvar
Statsminister Erna Solberg benyttet taletiden sin på NHOs Årskonferanse 2014 til å utfordre næringslivet til å løfte sammen for å få den norske yrkesutdanningen på riktig nivå.
Som et tidlig høydepunkt under NHOs Årskonferanse 2014, kalt Læringslivet, talte statsminister Erna Solberg om det norske kunnskapssamfunnet.
Som et av sine avsluttende poenger trakk hun frem den yrkesfaglige utdanningen og de utfordringer og muligheter som preger denne.
- Vi har en god del som tar yrkesfag i Norge, men vi ser at bare halvparten gjennomfører, sa Solberg fra talerstolen.
Statsministeren berørte dermed en velkjent problemstilling i den norske yrkesfaglige utdanningen, hvor man opplever relativt store forskjeller på det faglige nivået hos elevene, og et stort frafall.
Solberg trakk, blant annet, frem de såkalte TAF-linjene (teknisk, allmennfaglig utdanning), som startet som et samarbeid mellom yrkesfaglige utdanningstilbud og næringslivet opprettet under undervisningsreform 94.
- Vi må være oppmerksomme på utvikling nedenfra, sa Solberg.
Men statsministeren hadde også en klar utfordring til de fremmøtte i konferansen og til Norge.
- Skal vi få til dette, må vi løfte sammen, både for ungdommens del, får vår egen del og for Norges fremtid. Hvis norsk næringsliv skal være konkurransedyktig i fremtiden, må vi være bedre enn bra. Kursendringen har begynt, og den skal fortsette.
I en pressemelding på regjeringens hjemmeside, gjengis Solbergs engasjement for bedre utdanning og videre satsing på kunnskap i Norge.
– Denne regjeringen har kunnskapssamfunnet som ett av sine aller viktigste mål. Vi ønsker et samfunn hvor innsats og evner avgjør fremtiden din, ikke hvor du kommer fra eller hvem foreldrene dine er, sa Solberg.
En hovedprioritet for regjeringen er, ifølge pressemeldingen, at gode lærere skal bli enda bedre gjennom etter- og videreutdannelse.
– Dette er det første steget i et systematisk arbeid for å løfte lærernes status, sa Solberg.
I tillegg vil regjeringen legge bedre til rette for at gode lærere blir i klasserommet, og gjøre læreryrket til et mer attraktivt karrierevalg.
Statsministeren snakket også om at læringen ikke slutter når vi går ut av skolen, men at den skyter ny fart når vi går inn i arbeidslivet.
Dette kommer også tydelig frem i den internasjonale målingen av voksnes læring og kompetanse, hvor Norge ligger på fjerdeplass.
– Den største forskjellen i vårt samfunn går mellom de som har jobb og de som ikke har det. Har man først en fot innenfor, får man stadig mer kunnskap og erfaring. De som blir stående utenfor arbeidslivet, risikerer også å bli stående igjen kunnskapsmessig, sa Solberg.
– Hvis vi klarer å realisere kunnskapssamfunnet, så har vi klart overgangen fra en for oljedrevet økonomi til en grønnere, mer kunnskapsdrevet økonomi, samtidig som vi beholder trygge arbeidsplasser og gode velferdsordninger, sa Solberg.