Deler av et 150 kilometer langt reinsgjerde mellom Norge og Russland er modent for utskiftning. Her under arbeid som HT Gjerde Finnmark tidligere har utført for Landbruksdirektoratet. Nylig klagde entreprenøren direktoratet inn for KOFA i en annen anskaffelse for bygging av reinsgjerde. Foto: HT Gjerde Finnmark/Landbruksdirektoratet

Snublet i regelverket da det skulle bygges gjerde mellom Norge og Russland

Landbruksdirektoratet fikk KOFA-smekk etter at de gjennomførte en konkurranse om å bygge nytt reinsgjerde mellom Norge og Russland. 

Publisert

Et reingjerde som er bygget på grensen mellom Norge og Russland skal forhindre at tamrein krysser grensen. Men deler av det 150 kilometer langet grensegjerdet er fra 1954 og må skiftes ut. 

Landbruksdirektoratet gjennomførte i februar i år en åpen konkurranse for riving og bygging av en tre kilometer lang bit av gjerdet. 

I konkurransen, som hadde en estimert verdi på to millioner kroner, vektet direktoratet pris 65 prosent, kvalitet ble vektet med 20 prosent, mens miljø ble vektet lavest med 15 prosent.

Miljøvektingen fikk HT Gjerde Finnmark AS til å reagere. De mente miljø skulle vært vektet 30 prosent i tråd med den nye forskriften som ble innført ved årsskiftet. Gjerdeentreprenøren mente at begrunnelsen for å velge en lavere vekting av miljø var mangelfull.

Gjerdeentreprenøren klagde saken inn for Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA). 

KOFA konkluderte nylig med at unntaket i forskriften § 7-9 (4), som tillater bruk av miljøkrav fremfor vekting, var oppfylt, men at Landbruksdirektoratet hadde brutt begrunnelsesplikten ved å ikke dokumentere unntaket tydelig i anskaffelsesdokumentene.

Selv om begrunnelsesplikten ble brutt, anså ikke KOFA dette som grunnlag for å annullere tildelingen, da feilen ikke påvirket konkurransens utfall. Reinsgjerde er nå ferdigbygget. 

Fornøyd gjerdeentreprenør

HT Gjerde Finnmark er uansett fornøyd med å ha blitt hørt i KOFA. 

– Vi tok opp dette spørsmålet like etter at konkurransen ble lyst ut, og vi er synes det er bra at vi har fått medhold i KOFA for vårt synspunkt. Her har ikke ting gått helt som det skulle, sier styreleder Kjell Magne Grønnli i HT Gjerde Finnmark om KOFAs konklusjon.

– Hva er årsaken til at dere tok saken til KOFA?

– Vi har gjennom vårt medlemskap i en lokal næringshage fått vite at det offentlige har et lovkrav på at miljø skal vektes 30 prosent. Vi ser nå at Landbruksdirektoratet har gått motsatt vei og har justert ned miljøvekting fra 20 til 15 prosent. De fokuserer mest på pris, ikke kvalitet og miljø. Det mener vi er feil fokus for fremtiden, sier Grønnli og fortsetter:

– Dersom det er sånn at Landbruksdirektoratet ikke viser at man skal satse på miljø og kvalitet, så er det lite vits for selskap som oss, som prøver å bli bedre på dette området, å bruke mye tid og krefter på det. Her er det blant annet snakk om å jobbe med kvalitet og miljøsertifiseringer som man ikke trenger å bruke veldig mye energi på bare prisen er lav nok. Vi ønsker at Landbruksdirektoratet gjør justeringer for 2025.

– Hva gjør dere videre med denne saken nå som KOFA har sagt sitt?

– Det får vi komme tilbake til. Nå er jo gjerdet satt opp og jobben utført av de som fikk oppdraget, men vi er i en vurderingsfase for hva vi skal gjøre.

– Dere vurderer rettslige skritt?

– Det får vi som sagt komme tilbake til, sier Grønnli.

 Tar avgjørelsen til etterretning

Tone Frantzen Seppola, seksjonssjef i seksjon areal rein, skriver i en epost at Landbruksdirektoratet tar KOFA-avgjørelsen til etterretning

 – Vi konstaterer at det er viktig å følge regelverkskravene nøye, forholde seg til de kravene som gjelder i de ulike anskaffelsene, og begrunne godt valgene sine. Samtidig er vi glade for at KOFA vurderte det slik at vi i realiteten var klart innenfor det miljøkravet som gjaldt i denne anskaffelsen, skriver Seppola i eposten.

Under konkurransen var ikke direktoratet klar over at de ikke kunne ha klima- og miljøhensyn blant de tre høyest prioriterte tildelingskriterier når de selv hadde valgt å vektlegge tildelingskriteriene. 

– Hadde vi vært tilstrekkelig kjent med dette, hadde vi begrunnet bruken av unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 fjerde ledd, som vi i praksis benyttet sammen med i tillegg ha vektet miljø i 15 prosent som tildelingskriteriet.

 – Hvorfor velger dere å legge dere på 15 prosent, når forskriften sier 30 prosent?

– Som det fremgår av KOFA-avgjørelsen valgte vi i denne konkurransen å hensynta miljø både som minstekrav i kravspesifikasjonen om miljø og som tildelingskriteriet. Disse forholdene til sammen mener vi, og også KOFA, gir en bedre klima- og miljøeffekt enn å anvende de aktuelle kravene som tildelingskriterier med 30 prosent vekting, svarer Seppola.

Powered by Labrador CMS