Deler av et 150 kilometer langt reinsgjerde mellom Norge og Russland er modent for utskiftning. Her under arbeid som HT Gjerde Finnmark tidligere har utført for Landbruksdirektoratet. Nylig klagde entreprenøren direktoratet inn for KOFA i en annen anskaffelse for bygging av reinsgjerde. Foto: HT Gjerde Finnmark/Landbruksdirektoratet
Snublet i regelverket da det skulle bygges gjerde mellom Norge og Russland
Landbruksdirektoratet fikk KOFA-smekk etter at de gjennomførte en konkurranse om å bygge nytt reinsgjerde mellom Norge og Russland.
Et reingjerde som er bygget på grensen mellom Norge og Russland skal forhindre at tamrein krysser grensen. Men deler av det 150 kilometer langet grensegjerdet er fra 1954 og må skiftes ut.
Landbruksdirektoratet gjennomførte i februar i år en åpen
konkurranse for riving og bygging av en tre kilometer lang bit av gjerdet.
I konkurransen, som hadde en estimert verdi på to millioner kroner, vektet direktoratet pris 65 prosent, kvalitet
ble vektet med 20 prosent, mens miljø ble vektet lavest med 15 prosent.
Miljøvektingen fikk HT Gjerde Finnmark AS til å reagere. De mente
miljø skulle vært vektet 30 prosent i tråd med den nye forskriften som ble
innført ved årsskiftet. Gjerdeentreprenøren mente at begrunnelsen for å velge en
lavere vekting av miljø var mangelfull.
Gjerdeentreprenøren klagde saken inn for Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA).
KOFA konkluderte nylig med at unntaket i forskriften § 7-9 (4),
som tillater bruk av miljøkrav fremfor vekting, var oppfylt, men at Landbruksdirektoratet
hadde brutt begrunnelsesplikten ved å ikke dokumentere unntaket tydelig i
anskaffelsesdokumentene.
Selv om begrunnelsesplikten ble brutt, anså ikke KOFA dette
som grunnlag for å annullere tildelingen, da feilen ikke påvirket konkurransens
utfall. Reinsgjerde er nå ferdigbygget.
Fornøyd gjerdeentreprenør
HT Gjerde Finnmark er uansett fornøyd med å ha blitt hørt i KOFA.
– Vi tok opp dette spørsmålet like etter at konkurransen ble
lyst ut, og vi er synes det er bra at vi har fått medhold i KOFA for vårt
synspunkt. Her har ikke ting gått helt som det skulle, sier styreleder Kjell
Magne Grønnli i HT Gjerde Finnmark om KOFAs konklusjon.
– Hva er årsaken til at dere tok saken til KOFA?
– Vi har gjennom vårt medlemskap i en lokal næringshage fått
vite at det offentlige har et lovkrav på at miljø skal vektes 30 prosent. Vi
ser nå at Landbruksdirektoratet har gått motsatt vei og har justert ned
miljøvekting fra 20 til 15 prosent. De fokuserer mest på pris, ikke kvalitet og
miljø. Det mener vi er feil fokus for fremtiden, sier Grønnli og fortsetter:
– Dersom det er sånn at Landbruksdirektoratet ikke viser at
man skal satse på miljø og kvalitet, så er det lite vits for selskap som oss,
som prøver å bli bedre på dette området, å bruke mye tid og krefter på det. Her
er det blant annet snakk om å jobbe med kvalitet og miljøsertifiseringer som
man ikke trenger å bruke veldig mye energi på bare prisen er lav nok. Vi
ønsker at Landbruksdirektoratet gjør justeringer for 2025.
– Hva gjør dere videre med denne saken nå som KOFA har
sagt sitt?
– Det får vi komme tilbake til. Nå er jo gjerdet satt opp og
jobben utført av de som fikk oppdraget, men vi er i en vurderingsfase for hva
vi skal gjøre.
– Dere vurderer rettslige skritt?
– Det får vi som sagt komme tilbake til, sier Grønnli.
Tar avgjørelsen til etterretning
Tone Frantzen Seppola, seksjonssjef i seksjon areal rein,
skriver i en epost at Landbruksdirektoratet tar KOFA-avgjørelsen til
etterretning
– Vi konstaterer at det er viktig å følge
regelverkskravene nøye, forholde seg til de kravene som gjelder i de ulike
anskaffelsene, og begrunne godt valgene sine. Samtidig er vi glade for at KOFA
vurderte det slik at vi i realiteten var klart innenfor det miljøkravet som
gjaldt i denne anskaffelsen, skriver Seppola i eposten.
Under konkurransen var ikke direktoratet klar over at de
ikke kunne ha klima- og miljøhensyn blant de tre høyest prioriterte
tildelingskriterier når de selv hadde valgt å vektlegge tildelingskriteriene.
– Hadde vi vært tilstrekkelig kjent med dette, hadde vi
begrunnet bruken av unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 fjerde ledd, som vi i
praksis benyttet
sammen med i tillegg ha vektet miljø i 15 prosent som tildelingskriteriet.
– Hvorfor velger dere å legge dere på 15 prosent,
når forskriften sier 30 prosent?
– Som det fremgår av KOFA-avgjørelsen valgte vi i denne
konkurransen å hensynta miljø både som minstekrav i kravspesifikasjonen om
miljø og som tildelingskriteriet. Disse forholdene til sammen mener vi, og også
KOFA, gir en bedre klima- og miljøeffekt enn å anvende de aktuelle kravene som
tildelingskriterier med 30 prosent vekting, svarer Seppola.