Daglig leder i Tronrud Eiendom, Haakon Tronrud, er glad for veisatsing mot Hønefoss, men skuffet over at regjeringen vil droppe Ringeriksbanen.
Skuffelse og glede for E16 Ringeriksbanen-forkjemper
Hønefossing og mangeårig forkjemper for Ringeriksbanen, Haakon Tronrud, er skuffet over at regjeringen ikke vil bygge jernbane. Men han er fornøyd med E16-satsing.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil sette av penger til E16-prosjektet i Nasjonal transportplan (NTP), meldte Ringerikes Blad tirsdag.
Men togstrekningen som skal bygges parallelt med motorveien, er det ikke penger til i regjeringens forslag. Den er skjøvet ut i tid nok en gang.
Nyheten blir tatt imot med både jubel og skuffelse på Hønefoss.
– Vi har kjempet for en fellesløsning for vei og bane. Vi hadde håpet at bane kom samtidig, og vi er veldig skuffet over at det ikke skjer. Transportmessig er bane definitivt det viktigste for utviklingen av regionen, sier hønefossing og mangeårig forkjemper for Ringeriksbanen, Haakon Tronrud.
– Viktig for arbeidsmarkedet
Entreprenørveteranen Tronrud er i dag daglig leder i Tronrud Eiendom. Han mener Ringeriksbanen ville vært vekstkatalysator for både Hønefoss og hee arbeidsmarkedet i regionen.
– Når vi snakker om trafikk til og fra Hønefoss, både når det gjelder til og fra Oslo, men også mot Gardermoen, Vestfold, nedover mot Drammen, samt Østfold, så er bane viktig. Arbeidsmarkedet ville sett helt annerledes ut med Ringeriksbanen, sier han.
Fornøyd med E16
Men Tronrud er fornøyd med at regjeringen ønsker å prioritere E16-delen av prosjektet.
– Når man ser muligheten for å igangsette bygging av vei, så er vi glade for det. Den er sårt tiltrengt. Vi har en strekning mellom Sundvollen og Vik som er svært ulykkesbelastet, så den delen er også viktig. Men når saken kommer til forhandliger i Stortinget, håper vi at man likevel finner det riktig å ta med bane, sier Tronrud.
– Du har med andre ord ikke lagt bort håpet om en bane?
– Nei, jeg har ikke det. Jeg mener det er en fremtidsrettet vei å gå. Skal vi gå inn i det grønne skiftet, så må vi bygge jernbane, sier han og legger til:
– Og dette handler ikke bare om Hønefoss. Det er viktig for hele Hallingdalsregionen, og det er en viktig start på å knytte Bergen og Oslo tettere sammen, sier Tronrud.
Møter motstand
Regjeringens planer om å splitte prosjektet har allerede møtt politisk motstand. I budsjettavtalen mellom SV og regjeringen som ble inngått høsten 2022, ble partene enige om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet omkring Hønefoss skal videreføres som et fellesprosjekt.
Det kan ikke regjeringen gjøre uten videre, sier SV til NTB.
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi har en avtale og ønsker å splitte opp prosjektet. Det er et sabla rot, sier transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås til NTB.