Bremsene er nå satt på for biodrivstoffprosjektet på Åmli i Agder. Bildet er av Nidarå sagbruk og tomta til høyre som er regulert til formålet. Foto: Bergene Holm
Bremsene er nå satt på for biodrivstoffprosjektet på Åmli i Agder. Bildet er av Nidarå sagbruk og tomta til høyre som er regulert til formålet.

Økt økonomisk risiko stanser biodrivstoffprosjekt

Shell har besluttet å stanse investering i anvendelse av IH2-teknologien som ligger til grunn for Biozin-prosjektet på Åmli. Halvparten av de ansatte i Biozin mister jobben.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Å bygge et anlegg som anvender den nye IH2-teknologien i full skala for første gang krever svært store investeringer. Shell har nå informert om at de anser den økonomiske risikoen i prosjektet som for stor, slik ting står i dag. Nå må vi bruke litt tid på å revurdere planene og se på hvilke andre muligheter vi har. Samtidig må vi erkjenne at dette er et stort tilbakeslag for oss, sier administrerende direktør Thomas Skadal i Biozin i en pressemelding.

Agderposten, Fædrelandsvennen og Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt saken. Etter planen skulle anlegget vært i drift fra 2027, og levert bærekraftig biodrivstoff basert på råstoff fra sagbruk- og skogbruksrester året etter. Biozin er eid av Bergene Holm. I fjor fikk selskapet 75 millioner euro i EU-støtte. Enova bidro med 507 millioner kroner. Dette er et utbyggingsprosjekt til rundt 10 milliarder kroner.

Thomas Skadal. Foto: Finn Erik Bjørnstad
Thomas Skadal.

Prosjektet er nå stanset, men opparbeidingen av industritomten på Jordøya som skulle huset Biozin-anlegget, skal fullføres, melder selskapet.

Shell dekker 70 prosent av forventet kostnad på om lag 100 millioner, og har i tillegg bidratt med flere titalls millioner i tilskudd til utviklingsarbeidet i Biozin i Norge.

– Vi er dessverre ikke kommet dit at vi har nødvendig trygghet rundt kostnader og fremtidige inntekter til å sette i gang bygging av et fullskala-anlegg basert på IH2-teknologien. Vi ønsker nå å arbeide videre med Biozin og Bergene Holm for å se på andre muligheter i Åmli, sier Andrew Murfin, leder for Shells globale avdeling nye drivstofftyper, i pressemeldingen.

Thomas Skadal i Biozin sier at han er ekstremt takknemlig for alle som har støttet dem.

– Vi skal snu hver stein for å se om vi kan komme videre på nye måter, sier han.

Powered by Labrador CMS