Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Terje Pedersen / NTB
Blixtunnelen på Follobanen.

Skifter strømliner i Blixtunnelen – prislappen kan ende på 225 millioner

Arbeidene med å bytte ut strømliner fra aluminium til kobber i Blixtunnelen er i gang. Bane Nor anslår at kontrakten har en verdi på mellom 175 og 225 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Togene i Blixtunnelen får i dag strøm fra aluminiumsliner i taket av tunnelen. Men lekkasjer av vann med svært høy PH-verdi (alkalisk vann) har ført til trøbbel flere ganger.

Aluminiumen er sårbar for drypp av alkalisk vann og må skiftes til kobber.

Mandag 15. april stengte Bane Nor det ene tunnelløpet på Follobanen for å skifte strømlinene. Arbeidene skal skje til desember, og gjennomføres i et tunnelløp av gangen. Det andre tunnelløpet skal holdes åpent for togtrafikk.

Det er Nettpartner som har fått oppdraget, opplyser Bane Nor til Byggeindustrien.

Kontrakten ble lyst ut offentlig og signert 3. april.

– Entreprenør kompenseres etter utført arbeid under denne kontrakten, og vi estimerer kontraktsverdi til mellom 175 og 225 millioner kroner, opplyser prosjektdirektør Martin Rosenlund i Follobane-prosjektet til Byggeindustrien.

Martin Rosenlund er prosjektdirektør på Follobanen. Foto: Bane Nor
Martin Rosenlund er prosjektdirektør på Follobanen.

En del av tvisten

Hvem som sitter igjen med den endelige regningen til slutt, er en del av tvisten med entreprenøren AGJV har Bane Nor tidligere opplyst til Byggeindustrien.

Bane Nor har allerede brukt millionbeløp på prosjekteringen av strømlinene. Da Byggeindustrien skrev om Norconsults prosjekteringskontrakt i fjor høst, anslo Bane Nor verdien til 10,2 millioner kroner.

Strømline røk

Både da Follobanen stengte kort tid etter åpning i desember 2022, og senere da strømlinen røk i mai 2023, konkluderte Bane Nor med at tunneldrypp med vann med svært høy PH-verdi hadde vært medvirkende årsak.

– At det drypper i tunnelen, utgjør ingen fare for de reisende eller ombordpersonalet, men det kan gå ut over togtrafikken, ifølge Bane Nor

Tetter og utvider sporvidde

Bane Nor skal også gjennomføre tetting av mindre lekkasjepunkter i tunnelen i samme periode.

– I tillegg skal vi utvide sporvidden på jernbanesporene. Flere passasjerer har opplevd at det rister når de kjører gjennom Blixtunnelen. Det kan være ubehagelig, men er ikke farlig. Det er ingen sikkerhetsrisiko knyttet til å reise med tog gjennom Blixtunnelen, opplyser Bane Nor.

Sporviddearbeidene er det AGJV som utfører.

– Vi gjennomfører arbeidene slik at det blir minst mulig konsekvenser for de reisende. De som pendler mot Oslo om morgenen og tilbake igjen mot Ski på ettermiddagen blir prioritert og kjører gjennom Blixtunnelen i begge retninger. Disse passasjerene vil ikke merke noen forskjell i rutetilbudet, kommenterer Martin Rosenlund på Bane Nors nettsider.

Powered by Labrador CMS