Anders Geirsta (t.v) og Gudmund Roen etter kontraktsignering på Norges hovedkvarter i Oslo, Sundtkvartalet.
Foto: Skanska
Skanska gir Hæhre milliardjobb på Hålogalandsveien
Hæhre skal bygge vei og drive tunnel i totalunderetreprise på deler av Skanskas milliardprosjekt Hålogalandsveien for Statens vegvesen i Nord-Norge.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Totalunderentreprisen mellom Skanska og Hæhre er i størrelsesorden 2,7 milliarder uten merverdiavgift. Kontraktsverdien for hele Skanskas byggekontrakt er på cirka 11,4 milliarder kroner, opplyser Skanska i en pressemelding.
Strekningen E10 er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen Harstad/Narvik lufthavn og E6. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 broer.
Hæhre vil ha spesielt ansvar for deler av området nord-vest i prosjektet, fra Sigerfjordtunellen til Kandstadbotn og videre inn i Fiskefjordtunnelen. Skanska og Hæhre skal etter plan drive halve tunnelen hver til de møtes på midten.
- Det er moro å få jobbet med Skanska på dette og vi ser frem til et godt samarbeid på Hålogalandsvegen. Med en lang og grundig prosess og mange og gode faglig diskusjoner for å få landet dette, så det er godt å være i gang. Det er klart største underentreprisen vi har hatt noen gang, sier Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør i meldingen.
- Vi er godt fornøyde med det tilbudet som vi har fått fra Hæhre og er glade for å ha de med oss i dette prosjektet. Vi har gode erfaringer med Hæhre og ser fram til at de leverer som avtalt, kommenterer Anders Geirsta, konserndirektør for Anlegg i Skanska.
Skanska står for totalentreprisen i prosjektet og skal også drifte OPS-prosjektet i sin helhet. Skanska har med seg Hæhre og rådgiverselskapet Multiconsult, samt Svevia Norge som vil utføre driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.
Forberedende arbeider er startet, og byggefasen for prosjektet forventes å vare i totalt 5,5 år.