Ved Gon i Rygge skal det bygges ny togparkering. Illustrasjon: Rambøll/Bane NOR
Ved Gon i Rygge skal det bygges ny togparkering. Illustrasjon: Rambøll/Bane NOR

Skal bygge togparkering med plass til 16 togsett - jakter rådgiver

Bane Nor lyser nå ut en rådgiverkontrakt for prosjektet Togparkering Moss.

Publisert Sist oppdatert

– Vi planlegger for kontraktsignering i oktober 2024, med oppstart for rådgiver like etter det, sier prosjektleder Robert Moan i en pressemelding.

Togparkeringsanlegget skal bygges for å håndtere den økte togtrafikken som vil komme når det nye dobbeltsporet fra Sandbukta til Moss og Såstad etter planen skal stå klart i 2030.

Togparkeringsanlegget skal totalt skal romme åtte spor med plass for 16 togsett som frekventerer Østfoldbanen. Det blir også et ekstra spor for drift og vedlikehold.

Rådgiverkontrakten skal følge utbyggingen i Moss fra prosjektering og frem til ferdigstillelsen.

–Estimert verdi for kontrakten er 50-70 millioner, men den kan bli noe høyere, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, Karoline Vårdal til Byggeindustrien.

Skal vurdere optimalisering

Ifølge Bane Nor består kontrakten av rådgivning og prosjektering, og utarbeidelse av konkurranseunderlag for entrepriser. Selve prosjektet består av to hovedkomponenter; ett togparkeringsanlegg og utvidelse av Rygge stasjon fra to til tre-spors stasjon, med sporutvidelse på sørsiden av stasjonen.

Rådgiveren som blir valgt, skal ifølge Bane Nor også ta en gjennomgang av, og vurdere hvilke muligheter det er for å optimalisere gjennomføringen av prosjektet.

– Rådgiverkontrakten innebærer ansvar for oppfølging i prosjektets byggefase, opplyser Bane Nor.

På anlegget skal det etableres et servicebygg med lager og fasiliteter for personalet som skal rengjøre tog, adkomstvei inn til anlegget og parkeringsplasser for drift, samt et teknisk bygg for signal og tele.

I tillegg til sporutvidelsen skal det bygges ny midtplattform med trapp og rampe, og gang og sykkel-undergangen skal forlenges for å imøtkomme krav til universell utforming.

På nordsiden av stasjonen blir det oppgradering av dagens sideplattform, denne skal heves og forlenges for å tilpasses stasjonsadkomst, samt tilrettelegging for triple togsett i fremtiden.

– Det blir også nødvendig å legge om parkeringsplassen på sørsiden av stasjonen, omlegging av Bygdetunveien og Roersveien, samt forsterke vegkulvert i Bygdetunveien og forlenge landbrukskulverten ved Voll gård, opplyser Bane Nor.

Oppstart planlagt i 2027-28

Ifølge Bane Nor har prosjektet jobbet med merknadsbehandling i forbindelse med reguleringsplanen og en høring som ble gjennomført i 2023.

– Reguleringsplanen og merknadene skal om kort tid oversendes planmyndighet Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) for sluttbehandling. Det er ventet at vedtak vil foreligge i løpet av andre kvartal 2024, skriver Bane Nor.

Oppstart av selve arbeidene i Rygge er først planlagt i 2027-28.

– Når vi har fått vedtatt reguleringsplanen og har fått på plass en entreprenør, vil vi detaljprosjektere ytterligere og kan da bli mer konkrete på når vi starter opp med hva, sier Moan i meldingen.

Saken er oppdatert med kostnadsanslag etter første publisering.

Powered by Labrador CMS