Halgeir Dahle (t.v.) og Ståle Tillerli fra Statens vegvesen utfører digital inspeksjon av bergskjæringer langs E6 på Høybråten i Oslo ved hjelp av en drone. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen
Halgeir Dahle (t.v.) og Ståle Tillerli fra Statens vegvesen utfører digital inspeksjon av bergskjæringer langs E6 på Høybråten i Oslo ved hjelp av en drone. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen

Sjekker høye bergskjæringer med droner på kun 249 gram

Små droner erstatter store lifter og kraner når Vegvesenet skaffer seg oversikt over høye bergskjæringer.

– Vanligvis utføres fysiske inspeksjoner av geologer langs og i veibanen samtidig som trafikken dirigeres. Stabiliteten til berget og risiko ved skred kartlegges, forklarer geolog Halgeir Dahle fra Statens vegvesen i en pressemelding.

Nå prøver Vegvesenet ut digital inspeksjon av bergskjæringer i et pilotprosjekt. Målet er å finne ut hvordan Vegvesenet kan effektivisere inspeksjon av bergskjæringer.

– Vi tester nå bruk av droner som veier like lite som en potetgullpose og flyr 10 meter over veibana mens trafikken går under. Erfaringene våre hittil er svært gode! Vi inspiserer og henter data for å dokumentere tilstanden til bergskjæringene. Samtidig er dronene såpass små at de ikke sjenerer trafikantene, sier Dahle om dronene som kun veier 249 gram.

Her kan du se Statens vegvesens egen video av hvordan de jobber:

Ved fysiske inspeksjoner må Vegvesenet i enkelte tilfeller omdirigere trafikken. Bruk av droner gjør at bergskjæringene inspiseres mens trafikken går som normalt.

Pilotprosjektet ble utløst av behovet for en mer effektiv inspeksjon av bergskjæringene langs høytrafikkerte veier ved Oslo, som E6 og E18.

– Bergskjæringer høyere enn 10 meter langs strekningen får krav til hovedinspeksjon. Tradisjonell fysisk inspeksjon er krevende fordi det er svært mye trafikk på veien. Slike inspeksjoner langs høytrafikkerte veier må utføres som nattarbeid. Nattarbeid og trafikkomlegginger er kostbart og krevende, sier byggeleder Mohamed Mazumder i meldingen.

Dronene forenkler arbeidet. Mange høye bergskjæringer krever at geologer må benytte høye lifter og kraner for å få oversikt. Bruk av droner krever ingen bruk av slikt utstyr. Dronene bidrar dermed til redusert fare for fallulykker.

For digital inspeksjon av 100 bergskjæringer blir innsparingen på minst to millioner kroner, anslår Vegvesenet.

Billige

En bergskjæring er et menneskeskapt inngrep i fjellgrunn lang veien, og Vegvesenets håndbøker legger føringer for hvordan bergskjæringer skal bygges, inspiseres og vedlikeholdes. Grundige risiko- og sikkerhetsanalyser ligger til grunn for arbeidet som er godkjent av Luftfartstilsynet.

– Ved droneinspeksjon er vi vanligvis to personer, den ene konsentrerer seg om å fly dronen og ta bilder, mens den andre følger med på at dronen flyr der den skal. Det er viktig at dronepiloten har god trening i å fly drone, slik at den flyr i riktig høyde, samtidig som vi får hentet inn dataene vi trenger. De lette dronene medfører liten risiko dersom de skulle «styrte», og bruk over høytrafikkert vei er godkjent av Vegvesenets droneledelse. Dronene er billige i innkjøp og gir gode nok bilder til at vi kan lage digitale 3D-modeller av skjæringene, sier Dahle.

Modeller

Vegvesenet benytter teknikken fotogrammetri til å lage 3D-modeller av bergskjæringene. 3D-modellene gir geologene en god visuell fremstilling av bergskjæringene. Resultatene dokumenteres i en egenutviklet kartapplikasjon (dashboard) hvor alle i prosjektet kan se tilstand og 3D-modeller av bergskjæringene. Slik kan vedlikeholdet prioriteres der behovet for bergsikring er størst.

– Erfaringene våre er at dataene innhentet av dronene er presise og pålitelige, og derfor kan vi si at dronene bidrar til økt sikkerhet, sier Dahle.

Digital hovedinspeksjon av bergskjæringer viser så gode resultater at dette kommer til å bli benyttet der fysisk inspeksjon i dagslys ikke lar seg gjennomføre på grunn av høy trafikk, avslutter Dahle.