Servicebygg for Bybanen

Ole Skaatun og Tor Eirik Lundekvam fremfor garasjebygget.
ÅsaneBygg

ÅsaneBygg

LekvenEntreprenør

LekvenEntreprenør

LekvenBygg

LekvenBygg

GrevstadTvedt

GrevstadTvedt

På Bybanens depotområde på Kokstad i Bergen har Åsane Byggmesterforretning ført opp et personalbygg, en vognhall og en garasje.

Fakta

Sted: Kokstad, Bergen

Prosjekttype: Nybygg, næringsformål

Samlet bruttoareal: 820 kvadratmeter

Byggherre: Vestland fylkeskommune

Totalentreprenør: Åsane Byggmesterforretning

Arkitekt: Rambøll (nå del av Henning Larsen) og Åsane Byggmesterforretning (ansvarlig søker)

Rådgivere: RIByfy: SE-Arkitektur l RIV vent: Hamstad l RIVA: Grevstad og Tvedt l RIE: Thunestvedt l RI Stål: HTB l RIA: Brekke og Strand l RIBr: Firesafe l RISpor og kjøreledning: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: Lekven Entreprenør l Betongarbeid: Lekven Bygg og Eiendom l Elektro: Thunestvedt l Ventilasjon: Hamstad l Rør/VA: Grevstad og Tvedt l Spor og kjøreledning: Nettpartner l Porter: Hørmann l Betongarbeider og epoksy: Betonggulv l Stålkonstruksjon: HTB l Lås og beslag: Lockit l Gulvbelegg: Solberg gulv l Maler: Malermester Buer l Tømmer: Åsane Byggmesterforretning l Stålarbeider: Johs Sælen og sønn

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Byggherre er Vestland fylkeskommune. Rambøll (nå del av Henning Larsen) har tegnet byggene, mens arkitektavdelingen i Åsane Byggmesterforretning har vært ansvarlig søker. Åsane Byggmesterforretning har utført byggearbeidene i en totalentreprise. Samlet areal er på 820 kvadratmeter. Byggestart var i januar 2021, og byggene ble overlevert i februar og mars i år.

Bybanespor i bygg

Anleggsleder Silje Tofting i Åsane Byggmesterforretning sier at byggingen har gått greit.

– Det var litt spesielt å lage et bybanespor inn i et av byggene, sier Tofting. Hun forteller at BIMsync ble brukt til visualisering under byggingen.

Personalbygget

Personalbygget er på 274 kvadratmeter og har to soverom, to garderober og et møterom. Det har tilnærmet rektangulær form med en vertikal vinge i front (tilsvarende design som det store administrasjonsbygget på depotområdet). Bærende konstruksjon er i tradisjonelt bindingsverk. Taket har q-dekke og er flatt, isolert og tekket. Fasadene har platekledning av grå aluminium (lysere plater ved hovedinngangen på nordsiden og på vingen på sørfasaden).

Det er belegg på gulv, innervegger av gips og stender og systemhimling. Møterommet har en stor vestvendt glassfasade. Bygget er ført opp av vedlikeholdsvennlige materialer.

Til høyre for hovedinngangen er det sykkelparkering med lading for elektriske sykler under tak.

Vognhallen er bygget for å kunne utføre vedlikehold på Bybanens skinnegående driftskjøretøy og bybanevogner. Spor og kjøreledning går derfor gjennom bygget. Det er langt og smalt og har et areal på 225 kvadratmeter. Bærekonstruksjonen er av stål med isolert og tekket tak av q-dekke. Hallen har to ramper som gjøre det mulig å jobbe på taket av bybanevognene og en grav som gjør det mulig å jobbe under vognene. Den ene rampen og graven går i hallens fulle lengde.

Det er epoksy-belegg på gulvet og åpen himling. Bygget består av vedlikeholdsvennlige materialer og er fullsprinklet.

På hallens vestside er det et overbygg av stål og q-dekke for parkering med ladestasjoner for elbiler.

Garasje

Garasjen er for driftsbiler for Bybanen og har et areal på 383 kvadratmeter. Den har fem garasjeporter (den ene er bredere enn de andre). Tre av oppstillingsplassene i garasjen har parkeringsskinner i gulvet. Bygget har rektangulær form og bærekonstruksjon av stål. Taket har q-dekke og er isolert og tekket. Fasadene har stålplater i ulike gråfarger. I front er det en vinge, lik den på personalbygget.

Det er epoksybelegg på gulvet. Innervegger er av stender og gips. Et rom har systemhimling, ellers har bygget åpen himling. Det er fullsprinklet og har vedlikeholdsvennlige materialer.

Alle tre byggene står på grunn av komprimerte sprengsteinsmasser. Da byggearbeidene var på topp var 25 personer med.

Byggene er prosjektert og ført opp etter Tek17. Alle tre byggene er utformet i henhold til Bybanens designprofil. Oppvarming skjer med radiatorer og er basert på fjernvarme.


Flere prosjekter