Seks millioner besøkende til Mathallen på fem år

Mathallen Oslo runder fem år 12. oktober, og på disse fem årene har seks millioner mennesker vært innom.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Mathallen Oslo ble etablert som en del av utviklingen av Vulkan-området, som var et tidligere industriområde ved Akerselva. Vulkans «Gamle Broverksted» hadde ligget ved den eldste brua over Akerselva siden 1908, og var som skapt for formålet, men nettopp denne lokaliseringen var det mange som var kritiske til. Et annet spørsmål var om folk ville være innstilt på å handle i Mathallen «på gamlemåten»; i en tid der de fleste av byens spesialforretninger hadde kastet inn håndkleet.

Frode Rønne Malmo leder Mathallen og har vært med siden starten:

- Det eneste vi var sikre på, var at vi hadde en god ide, som det kom til å bli vanskelig å gjennomføre. Vi ville skape den arena som ikke fantes, for unike smaksopplevelser, mennesker og atmosfære, og et samlingspunkt for mattradisjoner og mattrender. På et sted som ikke mange visste om.

Mathallen ble etablert som et rent privat initiativ, uten offentlig støtte, men med uvurderlige bidrag fra viktige miljøer og enkeltpersoner som alle var opptatt av at Oslo trengte et samlingssted som dette: Aktivitetsnivået er høyt. Tre ganger har Årets Kokk vært arrangert i Mathallen, og det holdes jevnlig arrangementer og konkurranser, det spilles inn aktualitetsprogrammer og TV-serier.

I løpet av disse første fem åra har Mathallen etablert seg i folks bevissthet. Om lag 40% av de besøkende kommer fra nabolaget - de to nærmeste bydelene – men Mathallen har også blitt en attraksjon for folk fra hele Oslo, som tilreisende gjerne besøker. Området har fått mye omtale og en rekke priser for byutvikling og bærekraft, og Mathallen fikk i 2013 prisen som beste handels- og servicebedrift av Oslo Handelsstands Forening. Andre kjente tilbud på området er Norges nasjonale scene for dans, Dansens Hus, Vulkan Arena samt hotellene Scandic Vulkan og PS:hotell. Området har også kontorarealer, skoler og boliger.

Det er flere aktører som ønsker seg til Mathallen, og i 2018 blir det bedre sammenheng mellom Mathallen og nabobygget Vulkan Depot. Der finnes allerede Michelin-restauranten Kontrast, bakeriet Handwerk, Smak av Italia, Sapporo Ramen samt en Rema-butikk. Her skal matprofilen rendyrkes for at dette bygget skal henge bedre sammen med Mathallen.

Powered by Labrador CMS