Arve Brekkhus leder
Se mulighetene i moduler og elementer
Det har gjennom mange år vært snakket mye om at en industrialisering av den norske byggenæringen gjennom økt bruk at moduler og elementer har vært nødvendig for å dempe prisveksten på boliger. Tidligere har det som regel blitt med snakket.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
De siste par årene har det imidlertid skjedd noe.
Modul- og elementbruken har skutt i været. Utbyggerne og entreprenørene har stadig oftere benyttet seg mer av moduler på byggeplass. Om prosjektene er tilpasset formålet kan boligene med slike løsninger settes opp både billigere og raskere. Det er viktig i et marked som nå kan synes å ha nådd et kostnadstak.
Selvaag Bolig sier til Byggeindustrien at de forventer at 40-50 prosent av deres boliger i 2014 vil bli satt opp med moduler. I fjor solgte Selvaag 740 boliger.
Det er ikke unaturlig at vi ser en slik utvikling. Næringen har lenge prøvd å knekke koden med å få til en mer industrialisert bygging, men mange har strevd mye med dette opp gjennom årene og tidvis tapt mye penger. Nå er man tvunget til å få dette til for å holde prisene nede og salget oppe.
Nylig kunne vi melde at økt innslag og økt import av ferdighus og modulbygg er i ferd med å presse ned omsetningen i norsk byggevarehandel. Dette bekreftes også i en undersøkelse gjennomført av Byggevareindustriens Forening sammen med flere av foreningene i BNL. Det er naturlig at norske byggevareprodusenter er spente på den videre utviklingen og hvordan dette vil slå ut på omsetningen fremover.
Men økt bruk av moduler og elementer må også ses på som en mulighet for de norske produsentene og industrien. Det må slett ikke nødvendigvis være slik at importerte produkter skal ta kontroll over modulene og elementene som benyttes i Norge.
Det er også en vekst i den norske modul- og elementproduksjonen, og denne veksten kan selvsagt øke ytterligere. Det finnes en rekke muligheter for å skape mange nye konsepter og samarbeidskonstellasjoner her. Kanskje tiden nå er inne for å ta frem igjen gamle ideer som ikke fungerte for noen år siden, samt at nye konsepter nå kan se dagens lys. Aktører fra både handelen og industrien bør se på hvilke muligheter som ligger i markedet. Med en stadig økende grad av industrialisering åpnes åpenbart også et nytt marked for norskproduserte moduler og elementer. Med riktig satsing, fleksible produkter og gode distribusjonsløsninger samt et godt samarbeid med de utførende ligger veien åpen. Det gjelder bare å se mulighetene og gripe sjansen.