Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra oktober. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Samferdselstopp i Senterpartiet mener Oslo er blitt en festning
– Oslo- og Akershus-politikernes bruk av bomtakster og parkeringshindringer er i ferd med å gjøre knutepunktet Oslo til en festning, sier Sp-politiker til VG.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Dette er begynt å komme på et sånt nivå at det er usosialt og noen må si ifra. Oslo er ikke bare en by for Oslo-borgere, men en hovedstad og et knutepunkt for hele landet. Det er blitt en festning mot biler og besøkende, sier transportpolitiker Ivar Odnes (Sp) på Stortinget til VG.
Oppland-representanten Odnes, som er Senterpartiets talsperson for transportsaker på Stortinget, minner om at et stort antall næringstransportører ikke har noe valg og må reise gjennom hovedstaden.
– Derfor bør dette ses i sammenheng og løftes opp på et høyere politisk nivå enn til byrådet i Oslo, sier Ivar Odnes.
For en reise tur-retur fra Vågå, der Odnes kommer fra, til Oslo må man nå betale 590 kroner i bompenger, dersom man ikke har abonnementer. Han sier at rushtidsavgift, akutt-takster i bommen, en ny indre bomring og nye bompunkter på E18 i tillegg til Bærumsbommen og bomringen – gjør at belastningen blir for stor både for folk flest og transportørene.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo mener at Senterpartiet møter seg selv i døren siden partiet har stemt for Oslopakke 3 og dermed bompengene som skal betale for tiltakene i pakken. Samtidig er han ikke uenig i at det finnes et tak for bompengesatser.
– Det finnes grenser for dette også. Vi har for vår del gått imot en videre utbygging av E18 og nye bompunkt i Asker og Bærum. Jeg opplever at tilhengerne av disse ekstra bompengene nærmest gjemmer seg, sier Johansen til VG: