Testingen av follobanen er i full sving. Her fra innsiden av et av togene som nå testkjører tunnelen for å se om den er klar for åpning igjen.Foto: Heiko Junge / NTB
Samferdselsministeren ber om ekstern granskning av Follobanen – har lagt det ut på anbud
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har nå sendt oppdraget for granskningen av Follobanen ut på anbud. Målet er å finne ut hvor det gikk galt.
* prosjektering, beslutning og kvalitetskontroll av valg av teknisk løsning/design på anlegg der feil/mangler har bidratt til stengningen, herunder anlegg for returstrøm. * valg av konsulentbistand og kompetanse knyttet til de aktuelle anleggene. * risikostyring og beslutninger knyttet til sluttføringen av prosjektet, både internt i Bane NOR, og i dialogen med totalentreprenør om valg og vurderinger gjort av totalentreprenør. * hendelsesforløpene som ledet opp til tilleggsavtalen med totalentreprenør og informasjonsflyten knyttet til inngåelsen av denne. * håndteringen av rapporten fra Norconsult som stilte spørsmål ved valgt design samt ev. andre rapporter som stiller spørsmål ved valgt design eller som påpeker denne eller andre større mangler, feil eller risiko knyttet til hendelsene. * prosessen og hendelsesforløpet knyttet til retting av feil og gjenåpning, herunder hvordan avvikene ble håndtert/lukket. * Bane NORs kvalitets- og styringssystem – for å besvare følgende spørsmål: - Hvordan er beslutningsprosesser og beslutningsfullmakter innrettet mot kritiske milepæler i Bane NORs prosjektstyring? - Hvordan er systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon i Bane NORs prosjektstyring? - Hvordan er samhandlingen med totalentreprenør, herunder hvilke krav stiller Bane NOR til risiko- og avvikshåndtering og hvordan følges dette opp i praksis overfor totalentreprenør? - Under hvilket risikobilde og vurdering av risikoreduserende tiltak ble endelig beslutning om å åpne Follobanen tatt? - Hvilken informasjon er gått formidlet til Bane NORs konsernledelse og styre og hvilke beslutninger er behandlet fattet av ledelsen og styret i denne konkrete saken?. Ble konsernledelsen og/eller styret informert om sentrale forhold som valg av løsning, risikohåndtering, testing og avvikshåndtering? * systemer, krav og prosesser i Bane NOR for overlevering av prosjekter fra prosjekt/utbygging til drift. Gjennomgang av de risikovurderingene som ble gjort for idriftsettelse og driftsfasen, skal inngå. * Andre forhold som oppdragstaker vurderer som relevante for å belyse problemstillingene.
Follobanen mellom Oslo og Ski åpnet 11. desember i fjor, men ble stengt for trafikk 19. desember på grunn av varmeutvikling og røyk i tekniske anlegg. Bane Nor arbeider med feilretting og testing. Etter flere utsettelser er det ikke annonsert en ny åpningsdato for Follobanen.
Etter et møte om driftsstansen med Jernbanedirektoratet, Bane Nor og Statens jernbanetilsyn 3. januar i år, varslet samferdselsminsteren en ekstern gjennomgang av Follobaneprosjektet.
Annonse
– Vi ønsker rett og slett finne ut hva som er bakenforliggende årsak for at dette skjedde, sier Nygård til NTB.
Nå har han sendt ut mandatet for regjeringens eksterne granskning av Follobanen-prosjektet. Jobben er lagt ut på anbud.
– Det er et ganske bredt mandat. Det handler om hendelsene som nå førte til at banen ikke kunne være under drift. Men det er ikke en gjennomgang av hele prosjektet. Det har blitt gjort to ganger tidligere, både i 2020 og 2022, sier samferdselsministeren.
Granskningen skal blant annet se på følgende:
* Hendelsesforløpet og relevante beslutninger i slutten av prosjektet
* Hva som ledet fram til valget av løsningene som det senere har oppstått problemer med
* Prosessen med retting av feilene
* Bane Nors systemer og rutiner
* Bane Nors oppfølging av entreprenørene
Nygård: – Veldig uheldig
Follobanen skulle redusere reisetiden mellom Oslo og Ski og har kostet staten 36 milliarder kroner. Men kun ni dager etter åpningen i desember måtte den stenge igjen på grunn av trøbbel med det elektriske anlegget.
Siden har Bane Nor kommet med en rekke utsettelser for når banen kan åpne igjen. Dette er fortsatt uavklart.
– Jeg mener at det er en veldig uheldig situasjon for norsk jernbane og for passasjene, sier Nygård.
Det har kommet mye kritikk av håndteringen av prosjektet, men statsråden ønsker ikke å spekulere i hva som kan komme fram i en granskning.
– Prosessen må få lov å gå sin gang. Jeg trekker ingen konklusjoner, men registrerer at det er ulike hypoteser om hva som har gått galt. Alt fra kontraktsforhold, prosjektering og stress knyttet til åpningstidspunkt. Men jeg skal ikke være noen dommer. Forhåpentligvis vil vi få noen svar i gjennomgangen, sier han.
Refser Bane Nor
Men allerede nå er Nygård tydelig på at håndteringen av saken i Bane Nor ikke har vært god.
– Det er en bane som har blitt åpnet og som det ikke er drift på. Det har også vært svak håndtering av kommunikasjon og de signalene man har gitt til publikum. Det har jo tre ganger kommet nye tidspunkt for åpning. Det er ikke forutsigbart eller noe som skaper tillit, sier han.
– Kan rapporten få konsekvenser for ansatte i Bane Nor?
– Det blir å spekulere. Dette er først og fremst en gjennomgang som skal avdekke årsaksforhold og ikke ansvarsforhold. Hovedhensikten er ikke å peke på noen.
Mandatet ber også om at granskningen ser på den mye omtalte rapporten fra Norconsult, som stilte spørsmål ved noen av løsningene som senere har ført til problemer.
– Det er en rapport som ga noen indikasjoner på svakheter ved prosjektet, og som ikke ble meldt oppover til toppledelsen i Bane Nor. I tillegg ble risikoen kvittert ut ved en litt uortodoks testmetode. Jeg har hørt noen si at dette ikke er så sentralt lenger, men det får man analysere i gjennomgangen, sier Nygård.
I tråd med Hurdalsplattformen har regjeringen startet på arbeidet med å gå gjennom organisering og selskapsstruktur i jernbanesektoren. Dette omfatter blant annet en ekstern kartlegging av utfordringer knyttet til arbeidsfordelingen mellom Samferdselsedpartementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor. Den eksterne gjennomgangen av Follobanen skal ses i sammenheng med dette arbeidet.
Beklager
Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund beklager at det har tatt tid å få gjenåpnet tunnelen. De er nå i gang med testkjøring.
– Jeg forstår både publikums og statsrådens frustrasjon over at vi har gått ut med flere datoer for åpning, og til slutt har valgt å ikke gå ut med noen ny dato, sier han.
Han sier seg enig med samferdselsministeren i at en ny tunnel skal funke når den åpnes.
– Vi gjør nå nødvendige undersøkelser. Det har jo også statsråden varslet at departementet skal gjøre. Vi avventer undersøkelsene for å se hva vi kunne gjort annerledes, sier Frimannslund.
Mandat
Samferdselsdepartementet legger opp til å tildele oppdraget i midten av mars, mens den eksterne gjennomgangen blir overlevert departementet i første halvdel av juni i år.
– Et førsteutkast til rapport foreligge innen 1. juni 2023. Endelig versjon innen 22. juni 2023, skriver departementet i utlysningsteksten på Doffin.
– Gjennomgangen skal omfatte både forløpet forut for hendelsen som førte til at banen måtte stenge og vurdere Bane NORs håndtering av situasjonen som oppstod i etterkant av hendelsen og frem til banens åpning. Gjennomgangen skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR SF (Bane NOR), herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, og den praktiske etterlevelsen av disse, heter det i kunngjøringen.