Stor Statoilkontrakt til Reinertsen
Reinertsen skal bygge om raffineriet på Mongstad til å produsere lavsvovel autodiesel samt øke kapasiteten med 12 prosent. Kontrakten holder 100-140 fagarbeidere i jobb de neste to årene.
Denne artikkelen er over fem år gammel
- Dette var en viktig kontrakt for oss som vi vant på lav usikkerhet i gjennomføringsfasen. Vi evner å redusere usikkerhet om tid og kost fordi vi har med oss tung ingeniørkompetanse, dypt inni hver detalj her. Hos oss sitter nemlig ingeniørene tett på fagarbeiderne, ved vårt eget offshoreverft i Orkanger og on-site på Mongstad. Slik leverer vi sømløst, forklarer Thomas Reinertsen
Reinertsen har tidligere gjort FEED studier, detaljprosjektering og innkjøp, med denne kontrakten på plass er Mongstad Revamp Unit 800 Prosjektet et fullstendig in-house EPCI-prosjekt for Reinertsen.
Bedre og mer diesel
Prosjektet er et såkalt Revamp prosjekt hvor Reinertsen går inn og modifiserer raffineriet. Statoil ønsker å øke produksjonen fra 94 tonn i timen til 105 tonn i timen. I tillegg skal Reinertsen redusere svovelinnholdet ned til 0,01 promille, eller 10 ppmwt som er Euro5 EU-kravet til autodiesel.
Høy aktivitet
Mye av byggeaktiviteten vil foregå under normal fabrikkdrift. Nedstengning er planlagt i to trinn. Først med en kort stopp i september før en større operasjon er planlagt i løpet av høsten 2016 hvor mye arbeid gjennomføres av 60 av Reinertsens fagarbeidere over to uker.
Prosjektet skal øke reaktorens størrelse ved å øke katalysator volumene, øke varmeintegrasjonen og dieseltanken for blanding og lagring. 80 av Reinertsens fagarbeidere ved verftet i Orkanger bygger også en helt ny høytrykksseksjon med to reaktorer, ti varmevekslere og en varmeseparator. I tillegge bygges en mindre varmeveksler for å bedre varmeintegrasjonen med en annen enhet (Unit 600), og ytterligere to vekslere skiftes grunnet trykkfall. Totalt er det altså snakk om tre reaktorer og 14 varmevekslere.