Rasrammet E16 i Vaksdal endelig åpnet

E16 i Vaksdal i Hordaland kunne natt til torsdag endelig åpnes for trafikk igjen etter å ha vært stengt siden et jordras sperret veien tirsdag ettermiddag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Statens vegvesen opplyser på sine nettsider at strekningen ble åpnet klokka 0.40, halvannet døgn etter at det voldsomme jordraset veltet over både jernbanelinjen og europaveien i Vaksdal.

Store mengder vann, jord og trestammer begynte å rase nedover fjellsiden i 13-tiden tirsdag. Jernbanelinjen åpnet igjen tirsdag kveld, men opprydningsarbeidet på veistrekningen var både omfattende og tidkrevende.

Byggeleder Bente Bergstø i Statens vegvesen opplyser at veien vil være innsnevret etter gjenåpningen fordi det mangler rekkverk der jordraset gikk.

– Det blir satt opp lysregulering, og det er utfartshelg, så det kan bli kø. Folk må være tålmodige, sier Bergstø.

– Det er en risiko enda for at det kan komme ras, men ikke større risiko enn tidligere, sier Bergstø. Hun viser til at strekningen også til vanlig er særlig rasutsatt.

– Vi går for åpning, og så må vi følge situasjonen tett under opprydningsarbeidet og i dagene framover, sier byggelederen.

Raset ble utløst som følge av et snøras lenger opp i høyden, opplyser trafikkoperatør Morten Hansen ved Vegtrafikksentralen til NTB.

Onsdag formiddag pågikk det rydding av jernbaneoverbygget på stedet, og ryddingen av veien sto for tur etterpå.

Ordføreren krever nå ny vei og bane til 33 milliarder kroner.

– Situasjonen på denne veien og banen er så kritisk at en ikke trenger flere argumenter for å si at dette skal vi gjøre noe med, sier Ringkjøb til NRK.

Ifølge NRK har E16 på strekningen mellom Bergen og Voss vært stengt 40 ganger de siste 15 årene på grunn av ras, mens raset tirsdag var den 22. gangen på 10 år at Bergensbanen ble stengt på grunn ras eller flom.

Jernbaneverket og Statens vegvesen har laget en konseptvalgutredning for ny vei og bane mellom Bergen og Voss til 33 milliarder kroner. Analyseselskapet Oslo Economics mener imidlertid det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre noe med strekningen.

Powered by Labrador CMS