Illustrasjonsfoto
- Profesjonskamper, misforståelser og motvilje begrenser byggenæringen
- Ingeniører, arkitekter og fagarbeidere benytter ikke alltid de samme faguttrykkene. De har ikke tilstrekkelig respekt for hverandres utdanning. Resultatet kan bli profesjonskamper, misforståelser og motvilje mot samarbeid i yrkeslivet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Det hevder NITO i en pressemelding.
- Utfordringen oppstår allerede under utdanningen. Profesjonsutdanningene er ikke tydelige nok på at man er avhengig av å samarbeide med profesjoner med annen kompetanse og som bruker andre fagbegreper, sier Ove Sandvik, en av NITOs tillitsvalgte Bygg 21. Dag 2 av Byggedagene 2014 blir viet Bygg 21 under navnet Byggenæringen – mulighetens univers.
Sandvik mener konkrete prosjekter kan være med på å bedre forståelsen og gi bedre grunnlag for tverrfaglig samarbeid i arbeidslivet.
- Tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene kan være en løsning. I Trøndelag bygges passivhus i et samarbeid mellom universitetet, en høyskole og videregående skole. Tilsvarende eksempel finnes i Oslo. Erfaringene er positive blant annet fordi det gir god forståelse for rollene i et byggeprosjekt, sier Sandvik.
Han mener også at kommunikasjonen mellom næringen og utdanningsinstitusjonene bør styrkes.
NTNU og næringslivet samarbeider systematisk gjennom Næringslivsringen blant annet for å sikre rekrutteringen i bransjen.
- Det er viktig å bruke de mulighetene som er i dagens utdanningssystem. Blant annet er det spesielt tilrettelagte ingeniørutdanninger for elever med relevant fagbrev. De tar hensyn til kompetansen elevene har opparbeidet seg gjennom et yrkesfaglig utdanningsprogram, sier han