– Dette er noe vi har stor tro på og er noe som vil bli en viktig faktor i utviklingen av grønne byggeplasser, sier daglig leder Heinrich Stuhr i Industri-Verktøy til Byggeindustrien. Selskapet har en rekke ulike produkter i porteføljen, og har i mange år levert diesel- og bensindrevne generatorer som energikilde til mange byggeplasser rundt om i landet. Men han peker på at de nå sto ved et veiskille og at de måtte ta et valg om veien videre.
– For oss var det veldig enkelt. Enten måtte vi fortsette å satse på bensin- og dieselløsninger, eller ta skrittet fullt ut mot den grønne utviklingen. Vi endte rimelig raskt på en løsning med batterigeneratorer, legger Stuhr til. Han mener de i realiteten ikke hadde noe valg med tanke på utviklingen vi har sett den senere tiden
Annonse
– Både politikerne, men også næringen selv, har gått hardt ut i taktskiftet til en grønnere byggenæring. Det kommer stadig strengere krav til offentlige prosjekter, men vi ser også at en rekke byggherrer og utførende ønsker å se på grønne løsninger, og vi mener batterigeneratorer vil spille en viktig rolle i dette arbeidet fremover, og da ikke minst ute på byggeplassene, sier Stuhr.
Canadisk leverandør
Selskapet har gjennom en periode vært på utkikk etter gode løsninger innen dette segmentet.
– Det tok noe tid før vi landet på en samarbeidspartner vi ville jobbe videre med. Utviklingen går raskt, og mange nye produkter er på vei ut i markedet. For oss har det vært viktig og kunne tilby en totalpakke, og ikke kun produktene isolert sett. Det innebærer at leverandørene vi ønsker å satse på må kunne vise til gode produksjonsmetoder, og ikke minst at man kan tilby batteriløsninger med lang varighet. Får man utstyr med kort levetid forsvinner miljøgevinsten raskt. Dessuten må produktene være fremtidsrettet og har en bred portefølje. Dette mener vi å ha funnet gjennom den canadiske produsenten Volstack, utdyper Stuhr.
De er allerede i full gang med å rulle ut de nye produktene i markedet, og blant de første modellene som nå er tilgjengelig er Volstack 30K på 60 kWh.
– Vi mener denne løsningen kan tilby noe som ikke har vært til stede når det kommer til å ta i bruk flyttbar ren energi tidligere. Dette er en praktisk god løsning til erstatning for tradisjonelle dieselaggregater som brukes mest i dag. Volstack har brukt mange år på å utvikle løsningene, ikke minst gjennom mye kundekontakt. Denne modellen kan levere 30 kW, og vil kunne tilby et bredt brukerbehov, mener Stuhr. Modellen har en ladetid på to timer, og veier 1.820 kilo, men er likevel bygget slik at den rimelig enkelt skal kunne transporteres rundt om på ulike byggeplasser etter behov.
– Vi tror bruken vil variere mye fra kunde til kunde. Blant annet vil den kunne lastes på en varebil og fraktes rundt fra byggeplass til byggeplass, tror Stuhr.
– Vi har også en Volstack 5K tilgjengelig på vårt lager i Bergen. Denne kan levere 4,8 kW, og har en ladetid på 2,5 timer. Denne modellen veier 150 kilo, og kan enkel flyttes med sine påmonterte hjul, sier Stuhr.
Det er også en enda større modell på gang, en Volstack 50k.
– Denne har en kapasitet på 150 kWh, og vil bli klar i løpet av slutten av året. Men dette er bare starten. I løpet av tiden fremover vil det komme mange flere nye modeller. Dette inkluderer også bærbare løsninger, som kan brukes opp mot håndholdt utstyr som skal brukes over en lengre periode, for eksempel av anleggsgartnerne, påpeker Stuhr.
– Mange muligheter
De har allerede merket stor interesse rundt produktene i markedet, ikke minst fra utleiefirmaene.
– De store utleieselskapene vil være en viktig kundegruppe for oss. De større maskinene blir nok kjøpt inn på konkrete bestillinger, der også kundene kan gjøre egne tilvalg og justeringer. De mindre batteribankene vil bli lagervare, sier han.
Stuhr har stor tro på denne produktgruppen fremover, og at det vil være en stor utvikling i både produkter og bruksmønster.
– Jeg tror det vil bli en bred utvikling innen disse konseptene. I tillegg til å drive elektriske maskiner og utstyr i ulike størrelser, kan de også brukes som rene batteribanker for lagring av energi, slik at man kan hente ut store mengder energi når det trengs. Dessuten ser man på løsninger med opplading av batteribanker ved hjelp av solceller, sier han.