Selskaper fra Italia, Spania, Frankrike og Kina har meldt sin interesse for OPS-prosjektet riksvei 555 Sotrasambandet. Senterpartiet mener konkurransen burde vært delt opp i minst fire. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Sp om utenlandsk dominans: - Konkurransen burde vært delt opp i minst fire
Fire utenlandske entreprenører har sendt søknad om kvalifisering til konkurransen om Sotrasambandet. Senterpartiet mener 10-milliarderskontrakten burde vært delt opp i fire for å sikre flere norske innslag i konkurransen.
Fredag ettermiddag sendte Statens vegvesen ut pressemelding om hvem som ønsker å bygge Sotrasambandet for rundt 10 milliarder kroner i et offentlig-privat-samarbeid.
De fire selskapene som har levert inn kvalifiseringssøknader er alle utenlandske, franske Vinci Concessions SAS, spanske FCC Concesiones de Infraestructuras S.L.U, kinesiske China Communications Construction Company Ltd og italienske Itinera SPA.
Annonse
Implenia er etter det Byggeindustrien kjenner til eneste norske representant som en del av arbeidsfellesskapet til Vinci. Acciona, som er Follobane-entreprenør - er også en del av det samme arbeidsfellesskapet.
Reagerer på utenlandsk dominans
Den utenlandske dominansen i kampen om å bygge Sotrasambandet i vest får Senterpartiet til å reagere.
- Dette eksemplet viser med all tydelighet at representantforslaget vårt i Stortinget for å styrke norsk anleggsbransje er både viktig og riktig. Jeg ser fram til å få saken diskutert og håper på at Stortinget vil gi de føringene vi etterspør i forslaget, skriver transportpolitisk talsperson Siv Mossleth i en e-post til Byggeindustrien.
Hun mener konkurransen burde vært delt opp i minst fire.
- Nå er det rigget så stort at en kan tro at det er en bevisst policy å holde norske entreprenører ute. Slike OPS-er varer jo en hel generasjon, så dette har betydning for lang tid framover, skriver hun.
Senterpartiet mener at bruk av norske entreprenører i de store infrastrukturprosjektene vil ha mye å si for det totale samfunnsregnskapet for utbyggingene.
- Det er anledning til at store kontrakter etter markedsdialog deles opp i delkontrakter, i henhold til forskrift om offentlige anskaffelser § 19-4. Oppdeling av anskaffelser, skriver hun.
Frp med stikk til Sp
Frp, som satt med samferdselsposten i regjering da kontrakten ble lyst ut, skulle også gjerne hatt flere norske entreprenører i konkurransen.
- Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett at det hadde vært flere norske aktører som hadde lagt inn anbud, og som ønsket det. Jeg mener det er viktig å legge til rette for at norske utbyggere kan være med å konkurrere og at det må være like konkurransevilkår. Jeg vil peke på at det meste av veibyggingen har skjedd med bruk av selskaper som er i Norge, skriver Hoksrud i e-posten.
- For meg og FrP har det vært viktig å sikre forskjellige typer prosjekter og sørge for gode rammebetingelser som gjør at norske aktørerer er konkurransedyktige, skriver Hoksrud før han gir et stikk til Senterpartiet:
- Man bør man ikke glemme Marit Arnstad som i sin tid som samferdselsminister snakket om behovet for flere utenlandske aktører skulle komme til Norge for å bygge veier og infrastruktur. Frp er opptatt av å legge til rette gode prosjekter som sikrer konkurranse og med like vilkår så ser vi at norske aktører er svært gode og konkurrerer og vinner fordi de er svært gode, skriver han.