Bettina Gerti Gross og Mario Perissutti i PNC Norge AS har ikke tatt stilling til om de vil klage på tildelingen av Beitstadsundbrua, men har bedt om innsyn i tilbudsdokumentene.

PNC Norge AS: 99,5 prosent sikkert at kineserne bygger Beitstadsundbrua

PNC Norge AS ba tirsdag om om innsyn i anbudspapirene for konkurransen om Beitstadsundbrua, men det er langt fra sikkert at entreprenøren vil klage.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Entreprenøren, som hadde det nest laveste tilbudet på den omstridte Beistadsundbura-kontrakten i Trøndelag, er til stede på BM-dagen ved NTNU med den norske ledelsen for å tiltrekke seg unge ingeniørtalenter til nye bruprosjekter i Norge.

Men Beitstadsundbrua blir høyst trolig ikke ett av dem – selv om det lenge så ut til at fylkespolitikerne i Nord-Trøndelag ville stenge den kinesiske entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group ute fra konkurransen.

Men da fylkespolitikerne valgte å snu, åpnet det døra på ny for den kinesiske entreprenøren.

Mandag kom meldingen om at Statens vegvesen hadde valgt å tildele SRBG kontrakten.

Det er alltid en klagefrist på 10 dager etter at tildeling skjer. Klagefristen i denne konkurransen går dermed ut 16. november 2017.

PNC Norge utelukker ikke at det kan bli aktuelt, men sier til Byggeindustrien at det er noe de først vil ta stilling til etter å ha gått gjennom tilbudsdokumentene grundig.

- Hvor sikkert er det at SRBG bygger Beitstadsundbrua?

- Jeg vil anslå at det er 99,5 prosent sikkert at det er de som bygger den. Men vi har likevel bedt om innsyn i anbudspapirene for å kunne lære mer og for å hente inn kunnskap til andre kommende konkurranser i Norge. Det er ikke uvanlig å gjøre det, sier daglig leder i PNC Norge, Mario Perissutti til Byggeindustrien.

Bettina Gerti Gross, som har ansvaret for forretningsutvikling i PNC Norge, sier de vil ta en beslutning om veien videre innen kort tid.

- I papirene vi har bedt om innsyn i, vil vi først og fremst se nærmere på hvordan den kinesiske entreprenøren har løst kompetansekrav, språkkrav, nøkkelpersonell og kvalifikasjonskrav, sier Gross.

I Sichuan Road and Bridge Group var gleden stor over å ha blitt tildelt kontrakten i går.

– Vi er i dag blitt informert i brev fra Statens vegvesen at de tildeler Sichuan Road & Bridge Group, SRBG, oppdraget med Fv. 17 og 720 Dyrstad-Sprova-Malm E-2 Beitstadsundbrua (580 meter) i Nord-Trøndelag. Vi er svært glad og vil nå avvente klagefristen som løper frem til 16. november. Nyheten er svært gledelig for oss i SRBG, sa Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for Sichuan Road & Bridge (SRBG) i Norge i en melding fra selskapet da nyheten ble kjent.

– SRBG har tatt mål av seg å bli en ledende aktør innen brobygging i Norge og er allerede godt i gang med å bygge Hålogalandsbrua (1.533 meter) i Nordland på oppdrag fra Statens vegvesen, sa Lu Wei som er prosjektdirektør i selskapet i Norge.

– Vi er svært fornøyd med dagens innstiling av Statens vegvesen. For å sikre best mulig oppstart på prosjektet vil vi snarlig inngå i dialog med våre lokale leverandører og samarbeidspartnere i Trøndelag. Vi ser nå frem til et godt samarbeid med Statens vegvesen og rådgivingsselskapet COWI i forbindelse med byggingen av Beitstadsundbrua, sier Tsetsis.

Powered by Labrador CMS