Slik blir det nye stasjonsbygget. Illustrasjon: Reiulf Ramstad ArkitekterSlik blir det på innsiden til det nye stasjonsbygget.  Illustrasjon: Reiulf Ramstad ArkitekterStasjonsbygg fra nordvest.  Illustrasjon: Reiulf Ramstad ArkitekterStellan Haraldsson, regionsjef i Peab. Foto: Peab

Peab bygger ut Göteborgs Centralstation for nær 900 millioner

Peab har fått oppdraget med å bygge Göteborgs nye stasjonsbygg som blir den største av tre innganger for Västlänkens stasjon Centralen. Bestilleren er Jernhusen og kontraktsummen utgjør 870 millioner svenske kroner.

Når det nye stasjonsbygget, som har fått navnet Göteborg Grand Central, er ferdig, vil det bli inngangen til den nye bydelen Centralstaden. Her skapes et nytt knutepunkt og møtested for å få flere til å reise kollektivt.

– Det nye stasjonsbygget vil fylles med reisende og besøkende fra Västlänken og hele Västsverige. Som lokal samfunnsbygger i Göteborg er vi stolte over å kunne fortsette å bidra til utviklingen av regionen, sier Stellan Haraldsson, regionsjef i Peab, i en pressemelding.

Slik blir det på innsiden til det nye stasjonsbygget. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter
Slik blir det på innsiden til det nye stasjonsbygget. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter

15.000 kvadratmeter

Stasjonsbygget omfatter 15.000 kvadratmeter og har ifølge meldingen en klassisk utforming i moderne stil. Fasaden bygges i 100 prosent gjenbrukt tegl, stasjonshallen får stor romfølelse og inngangene blir tydelige og i flere himmelretninger. På stasjonens øvre plan finnes kontorer som sertifiseres i henhold til Breeam Outstanding, et sertifiseringsnivå som bare én annen bygning i Göteborg oppfyller i dag.

– Vi i Jernhusen er glade for å endelig sette i gang med byggingen av dette viktige tilskuddet til Göteborgs sentralstasjon. Her gjør vi det enkelt for reisende og innbyggere fra hele regionen å velge toget og enkelt kunne bevege seg fra stasjonen til neste destinasjon. Vi har høye forventninger til alt fra arkitektur til klimafotavtrykk og bærekraft, sier Caroline Ahrnens Martin, regionsjef i Jernhusen, i meldingen.

Stasjonsbygg fra nordvest. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter
Stasjonsbygg fra nordvest. Illustrasjon: Reiulf Ramstad Arkitekter

Totalentreprise i samarbeid

Prosjektet har fokus på bærekraft og et minimert klimafotavtrykk. For eksempel er stasjonsbyggets bærende konstruksjon og dekker i stor grad laget av tre, og det er også valgt ECO-Betong, resirkulert stål og andre materialer med lavere klimaavtrykk i stor utstrekning.

Oppdraget er en totalentreprise i samarbeid, med umiddelbar byggestart. Stasjonsdelene vil stå klare når Västlänken stasjon Centralen åpner og de resterende delene av bygget ferdigstilles i løpet av første halvdel av 2027. Denne entreprisekontrakten har blitt innledet med en såkalt fase 1-avtale som innebærer at Peab har blitt kontraktert for å sammen med kunden finne et optimalt produkt samt håndtere risikoer og usikkerheter. Nå går prosjektet inn i fase 2 som innebærer inngåelse av entreprisekontrakt.