Illustrasjon: Kraft Arkitektkontor
På dypt vann i Hamar
Man har ikke helt lyktes med å holde hodet over vannet i Hamar. Stupeanlegget på Koigen i Mjøsa er et kommunalt mageplask som har laget mye bølger i desember.
Mandag 2. desember kunne Byggeindustrien videreformidle nyheten om at et stupetårn som først var tenkt å koste Hamar kommune 1,5 millioner kroner, i verste fall kan bli så dyrt som 29 millioner kroner.
På bestilling fra kontrollutvalget i Hamar kommune foretok Hedmark Revisjon i juni en vurdering av saksbehandlingen i stupetårnsaken. Her konkluderes det med at «Prosjektet var preget av mangelfull kompetanse i alle ledd, som her førte til undervurdering av prosjektets kompleksitet og følgende generell undervurdering av prosjektets kostnader».
Faveo Prosjektledelse slakter også prosjektet i sin gjennomgang.
«Politiske beslutningstakere må ta ansvaret for utviklingen av konseptet ved mangelfull presisering av økonomisk ramme for arkitektens konseptutviklingsoppdrag. Når det gjelder kostnadsøkningen som følge av endret lokalisering var kvaliteten i politikernes beslutningsunderlag for dårlig, bl.a. når det gjelder forurensningsfare.
Rådgiver og entreprenør viste i prosjektet mangelfull forståelse for prosjektets kompleksitet, byggetekniske utfordringer og kostnadsmessige konsekvenser», skriver Faveo i sin rapport.
Van(n)skapt prosjekt
Mageplasket i Mjøsa startet 27. mai 2009, da et enstemmig formannskap i Hamar kommune vedtok å bygge et stupetårn langs Koigen strandsone i Mjøsa. I rådmannens innstilling heter det at «Målet er at stupetårnet skal kunne realiseres innen en total investeringsramme på maks 1,5 MNOK eks. mva», men da denne rammebetingelsen ble utelatt i formannskapets vedtak, kunne arkitekt også frigjøre seg fra prisantydningen.
I neste behandling av stupetårnet, ble det vedtatt å engasjere arkitekten bak klokketårnet i Mjøsa, Kraft Arkitektkontor, uten konkurranse. Innen formannskapets behandling april 2010 har én entreprenør meldt sin interesse.
Komplett entreprise, inkludert opsjoner og eksklusive merverdiavgift, settes til 5,5 millioner kroner med entreprenør Mesta. Total entrepriseramme settes til 6,4 millioner kroner.
Siden den gang har flytting av tårnet, som nå hadde vokst «fra enkelt stupetårn til flerfunksjonelt stupeanlegg med et arkitektonisk uttrykk som landemerke», ytterligere grunnundersøkelser, samt påbegynt og avbrutt arbeid, ført til en rekke prisstigninger for prosjektet, med siste prishopp lansert på en pressekonferanse mandag 2. desember.
Fredagen før hadde rådmannen i Hamar forespeilet et prishopp på 18 millioner kroner fra originalprisen på 1,5.
Dette tallet ble av kommunen justert opp over helgen, med mest sannsynlige prislapp 23 millioner kroner. I verste fall snakker man om 29 millioner, eller en prisstigning på 1933 prosent, som skrevet av sjefsredaktør i Byggeindustrien, Per Helge Pedersen, i nettlederen Flaut mageplask på Hamar.
Byggeindustrien foreslår også andre ting man kan bruke 29 millioner kroner til.
Stupestopp
Onsdag 4. desember vedtok formannskapet i Hamar å stoppe prosjektet inntil videre, og politikerne sier de nå krever at rådgiverne på prosjektet tar ansvar.
I en epost til Byggeindustrien skriver leder Knut Wold i Kontrollutvalget i Hamar kommune at stupesaken vil få ringvirkninger for hvordan man opererer i kommunen.
– Kontrollutvalget i Hamar kommune ser selvfølgelig alvorlig på det som har blitt avdekket av feil og mangler i prosessen. Kontrollutvalget har besluttet å gjennomføre en forvaltningsrevisjon med fokus på kommunens innkjøpsrutiner med mer, sier han.
Bølgeskvulpet fra Hamar-politikernes mageplask er nok ikke den julegaven de ønsket seg. Medieoppmerksomheten har vært kritisk, og til tider spottende. Søndag 8. desember kunne Østlendingen melde på sine nettsider at stupetårnet er lagt ut til salgs på Finn.no.
Annonsen er kun et humoristisk stikk til politikerne, og ikke et faktisk forsøk på å selge stupeanlegget. Det er nok heller ikke så lett å selge disse dager.
«Stupetårnet er gjennomprosjektert, underbudsjettert og nylig utredet for store beløp», heter det i annonsen.