Fra 1. juli stenges Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavs gate for all biltrafikk i tre år.Foto: Terje Bendiksby / NTB
Mandag stenger Ring 1: Frykt for store ulemper og alvorlige konsekvenser
Når Ring 1 stenges mandag, vil det få dramatiske konsekvenser for folk og trafikk i Oslo de neste tre årene. Bilistene frykter kork, kaos og økte reisetider.
– De tre neste årene blir veldig krevende for oss som bor i Oslo og som ferdes her, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) til NTB.
Mandag morgen klokka 5 stenger Ring 1 i forbindelse med tunneloppgradering mellom Oslo Spektrum og St. Olavs gate. Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen skal senkes ti meter som en del av terrorsikringen av det nye regjeringskvartalet.
Annonse
I dag kjører over 17.000 biler daglig på strekningen. Nå skal veien holdes stengt i tre år. Det påvirker trafikken i sentrum.
Flere biler i boliggater
Solberg frykter at mange ikke har tatt inn over seg hvor tøft og vanskelig det blir – spesielt når sommerferien er over, skolene starter og folk er tilbake. Byrådslederen ber alle som kan, om å gå, sykle eller reise kollektivt – samt sørge for tilfredsstillende sikkerhet for barn som skal gå til skolen.
– En stor del av trafikken i indre by går vanligvis langs Ring 1. De som pleier å kjøre her, kommer til å finne andre veier, som Ring 2, Ring 3 og Operatunnelen. Men det er også stor fare for at en del av trafikken havner i boliggatene innenfor Ring 2, sier Solberg.
Også Statens vegvesen oppfordrer alle som kan, om å la bilen stå, og velge kollektivtransport, sykkel eller gange – eller en kombinasjon av disse. Kapasiteten på veinettet er allerede i dag presset. Stengingen kommer til å føre til flere og lengre køer, ifølge Vegvesenet.
Naf: – Kork og kaos
For dem som må kjøre, er anbefalt omgjøring nettopp gjennom E18 Operatunnelen og på Ring 3.
– Vi frykter at stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.
Stengningen har vært lenge planlagt, og de siste månedene har flere trafikktiltak blitt innført for å unngå kork på veinettet – blant annet har elbilene blitt kastet ut av kollektivfeltene for å bedre framkommeligheten til bussene.
– Trafikken i Hammersborgtunnelen har vært tilsvarende en firefelts motorvei, med rundt 17.000 biler i døgnet. Men tiltakene som skal demme opp for kaoset, er kun restriksjoner. Det vil ikke være nok til å hindre kaos, sier Handagard.
Tiltak for 120 millioner
Solberg håper den varslede reduksjonen i månedskort-prisen fra 1. september skal gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. Han poengterer også at Oslo kommune har brukt rundt 120 millioner kroner på forskjellige tiltak for å avhjelpe situasjonen for folk og andre trafikanter.
– Dette er tiltak som er avbøtende. De skal sikre framkommelighet for myke trafikanter, for fotgjengere og syklister, sier divisjonsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten til NRK.
Etaten er ansvarlig for alle tiltak som er gjennomført på kommunale veier og gater. Skoler er spesielt prioritert
– Så har vi gjennomført noen trafikkregulerende tiltak for å unngå at unødvendig trafikk havner i boområder. Og så har vi gjort tiltak for å sikre at kollektivtrafikken har framkommelighet, sier Gjøs.
Vil ha billigere billetter
Flere busslinjer får nye ruter, blant dem 37-bussen som både får ny trase og nye holdeplasser. Ruter opplyser at det kan oppstå forsinkelser i kollektivtrafikken som følge av endringene.
Naf poengterer imidlertid at selskapet har bestemt seg for å redusere rabatten på enkeltbilletter for de som reiser ofte, kalt Reis. I en undersøkelse organisasjonen har fått gjennomført, svarer 54 prosent i Oslo at prisen på kollektivbilletter er viktig for hvor ofte de reiser.
– Vi mener at man på nytt må se på om lavere pris på fleksible billetter kan opprettholdes i byggeperioden, sier Handagard, som også ber om «styrket rutetilbud» og nye innfartsparkeringer vest for Oslo.