Oslo og Asker får sykkelparker for lek og læring for barn og unge.
Foto: Oslo kommune
Oslo og Asker får egne sykkelparker
Sykkelopplæring, glede og lek er stikkord for de nye sykkelparkene som kommer i Oslo og Asker. Sykkelparkene er de første sykkelprosjektene som blir forbildeprosjekter i FutureBuilt.
Arkitekt for begge sykkelparkene er Poulsson/Pran.
Formålet med sykkelparkene er å gi barn og unge en arena til både lek og læring på sykkel innenfor trygge rammer. Sykkelparkene vil gi økt kunnskap om trafikksikkerhet, være arenaer for uorganisert aktivtet og bidra til god folkehelse, melder Future Built på sine nettsider.
Utstillingsvindu for Asker som sykkelby
Trans´matorn sykkelpark bygges i Heggedal. Sykkelparken gjennomføres i flere trinn. Trinn 1, som inneholder terrengløyper og restaurering av hopptårn, ble påbegynt høsten 2014. Trinn 2, som inneholder trafikkopplæring, sykkellek og rekreasjonområder, ferdigstilles sommer/høst 2015.
Miljøvennlige materialer
Siden sykkelparken er et FutureBuilt-prosjekt, blir det lagt vekt på miljøvennlige materialer og transportløsninger. Parken har en gjenbruksplan som inkluderer kortreist gjenbruk av belegningsstein, heller og kantstein fra Heggedal skole, som rives.
Lån en sykkelpark i Oslo - gratis
Mens sykkelparken i Asker er stedfast, har Oslo kommune laget en sykkelbane som er mobil og som plasseres i containere slik at denlett kan flytes mellom ulikesteder, som skoler, barnehager, arrangementer osv. Anlegget består av 10 elementer, satt sammen av over 50 deler laget av tre. Settet inneholder blant annet vippe, hopp, og ulike typer opphøyde "løyper" barna kan sykle på.
Anlegget krever et areal på ca. 30 x 50 meter, og bør stå beskyttet mot nedbør i vinterhalvåret, gjerne innendørs. Årsaken er at snø og is kan gjøre elementene glatte.
Det er helt gratis å låne sykkelparken, og Sykkelprosjektet sørger for frakt og montering. Det stilles imidlertid krav om at anlegget blir holdt under jevnlig oppsyn og at feil og mangler rapporteres til Sykkelprosjektet.
Det er mulig å låne sykkelbanen i minst 4 uker. Hvor lenge den kan stå på ett sted vurderes mot antall søkere.
Resultat av internasjonal idékonkurranse
Sykkellekeplassen er er et resultat av den internasjonale idékonkurransen Get a bike. Break free!, som FutureBuilt arrangerte i 2013. Med forslaget Sykkellek fikk 7-årige Nilas sammen med sin far Jens Jensen en tredjeplass i konkurransen. Ved å etablere sykkellekeplasser ønsker de å gi barn og unge spennende lekeplasser og sykkelferdigheter på kjøpet.
Det er sykkelbygruppen i Asker kommune og Heggedal nærmiljøsentral som har tatt initiativet til sykkellekeplassen, og prosjektet gjennomføres i samarbeid med blant annet Asker Cykleklubb, Trygg Trafikk, Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen. Ill. til høyre: Poulsson/Pran.
Se film om hvordan det går med byggingen av den nye sykkellekeplassen i Heggedal.