Finansbyråd i Oslo, Robert Steen.

Oslo med heldigital løsning for ansvarsretter

Oslo har som første kommune i Norge, fått en ny heldigital løsning for gjennomføringsplan med ansvarsretter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det betyr at du som er ansvarlig søker slipper å forholde deg til flere skjemaer, men legger alle ansvarsrettene inn i én og samme løsning og ber om digital signatur gjennom Altinn.

– Denne løsningen har vært veldig etterspurt blant brukerne våre, og dette vil gjøre det mye enklere for firmaene som har en ansvarlig rolle i en byggesak, sier byråd for finans Robert Steen i en pressemelding.

Oslo kommune satser stort på å digitalisere byggesaksprosessen, og tilbyr en heldigital byggesøknad. Denne uka ble veilederen for søknad om rammetillatelse oppdatert med en ny heldigital løsning for gjennomføringsplan med ansvarsretter. Det er nå mulig å be om digital signatur på ansvarsretter gjennom Altinn.

Enklere for brukeren og færre mangler i byggesøknaden

Foretak som skal ha en ansvarlig rolle i en byggesak, det vil si som søker, prosjekterende, utførende eller kontrollerende, må erklære ansvarsrett. En erklæring om ansvarsrett bekrefter for kommunen at foretaket påtar seg det juridiske og offentligrettslige ansvaret for søknaden, og at de har den nødvendige faglige kompetansen som loven krever.

Til nå har firma som skal ha ansvar i en byggesak, erklært ansvarsrett i et eget skjema. Ansvarlig søker samler ansvarserklæringene, så må hver enkelt ansvarsrett også legges inn i gjennomføringsplanen. Da blir den samme informasjonen lagt inn to ganger i to forskjellige skjema.

– I store byggeprosjekter kan det bli opp mot 30 skjemaer å fylle ut. Nå blir dette mulig å gjøre i én heldigital løsning, forteller etatsdirektør Ellen S. de Vibe i Plan- og bygningsetaten. – I vår digitale løsning er gjennomføringsplan og erklæring av ansvarsrett satt sammen. Nye ansvarsretter legges automatisk inn i gjennomføringsplanen, og du kan oppdatere planen fortløpende gjennom prosjektsiden helt frem til ferdigattest.

I tillegg til å gjøre det enklere for brukeren, bidrar også den nye løsningen til at det blir færre mangler i byggesøknaden. Før ble det ofte forskjellig informasjon i gjennomføringsplanen og ansvarsrettene, noe som gjorde at søknaden fikk mangler. – Vårt mål er å få inn flere komplette søknader slik at vi og søkerne sparer tid og kan bruke tiden vår mer effektivt og fornuftig, sier de Vibe.

Stat og kommune samarbeider om digitalisering av byggesak

Oslo er den første kommunen som tar i bruk løsning for digital signatur på ansvarsretter gjennom Altinn, og Direktoratet for byggkvalitet og Oslo kommune har samarbeidet om den nye digitale signaturløsningen.

– For oss er dette en viktig milepæl. Digital signatur i Altinn er en nasjonal løsning som alle kommuner nå kan ta i bruk. Oslo kommune er pilot i dette arbeidet, og deres erfaringer og bruk er svært nyttig for oss i det nasjonale digitaliseringsarbeidet, sier direktør Morten Lie i Direktoratet for byggkvalitet.

Direktoratet etablerer nå Fellestjenester BYGG som er en nasjonal, digital regelverksplattform for innsending av byggesøknader via Altinn. Fellestjenester BYGG legger til rette for effektiv byggesaksbehandling med god kvalitet i alle kommuner.

Powered by Labrador CMS