Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) Foto: Ketil Bjærke / NTB
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap)

Oslo kommune stiller enda strengere krav i Oslomodellen - dette er endringene

Fra 1. september 2023 trer en ny Oslomodell i kraft. Der skjerpes kravene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Oslo kommune er Norges nest største innkjøper etter staten og handler årlig for 36 milliarder
kroner.

– Vi ser at det virker når vi bruker innkjøpsmakta til å endre markedet. I den første Oslomodellen rydda vi på de store byggeplassene våre, og i utsatte bransjer. Vi vil få til enda mer med ny Oslomodell, sier byrådsleder Raymond Johansen (AP) i en pressemelding.

Onsdag presenterte byrådet kravene. Fra 1. september 2023 trer den nye Oslomodellen i kraft.

– Nå krever vi fastansatte faglærte i 100 prosentstilling. Vi pålegger leverandørene å informere arbeidere om Oslomodellen og deres rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Og så vil vi vite hvem vi handler med, derfor innfører vi krav om åpenhet om hvem som er vår reelle kontraktspart og deres yrkesmessige integritet, sier byrådsleder Raymond Johansen i meldingen.

Se liste over de vikigste endringene nederst i saken.

Kommunen har siden 2017 benyttet Oslomodellen i sine kontrakter innen bygg og anlegg,
renhold og utsatte tjenesteområder, for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.

– Folk som jobber for Oslo kommune skal ha trygge arbeidsforhold og ei skikkelig lønn, derfor
har Oslomodellen vært så viktig og derfor styrker vi dennå, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen
(MDG).

– Oslomodellen har vært en suksess. Vi har nådd målet om at 10 prosent av alle arbeidede timer på våre kontrakter skal utføres av lærlinger og vi nærmer oss også målet om at 50 prosent av arbeidede timer skal utføres av fagarbeidere. Dette fremmer seriøsitet i hele bransjen, sier byråd for oppvekst og kunnskap Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) i en kommentar.

I den nye Oslomodellen innfører byrådet aktsomhetsvurderinger, et verktøy for å ivareta grunnleggende menneske-og arbeidstakerrettigheter, og bekjempe miljøødeleggelser og korrupsjon.

– Vi vil ikke handle varer og tjenester som bidrar til menneskerettighetsbrudd, barnearbeid og miljøødeleggelser i utlandet. Derfor vil vi atogsåatdette skal være noe vi følger opp når vi handler varer fra utlandet, sier Einar Wilhelmsen.

Dette er det nye i Oslomodellen:

  • Det avdekkes en del avvik knyttet til lønns-og arbeidsvilkår for arbeiderne. Dette er ofte forhold som er vanskelig å kontrollere - derfor innføres blant annet krav om flere spesifikke opplysninger som skal fremgå av lønnsslippene.
  • Det stilles krav om hovedregel om 100 prosent fast stilling (mot 80 prosent i gjeldende Oslomodell).
  • Det stilles krav om at leverandørene må sørge for tilfredsstillende kvalitet på innkvarteringende tilbyr arbeidere.
  • Det stilles krav om adskilte garderober for kvinner og menn på bygge-og anleggsplasser.
  • Det stilles krav om yrkesmessig integritet og dokumentasjon på reelt eierskap.
  • Oslo kommune pålegger leverandørene å informere sine arbeidere om seriøsitetskravene og hvilke rettigheter de har etter arbeidsmiljøloven.
  • De etiske kravene i Oslomodellen oppdateres og følger systemet til åpenhetsloven. Kravene heter nå krav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.
  • Kravene til aktsomhetsvurderinger stilles til alle kommunens leverandører - ikke bare de som omfattes av åpenhetsloven.
  • Kravene innebærer at det i alle anskaffelser skal foretas en vurdering av risiko. Påbakgrunn av dette stilles det krav til tiltak i leverandørkjeden, for å hindre brudd på grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og internasjonal humanitærrett, samt miljøødeleggelse eller korrupsjon
  • Nytt i Oslomodellen er at kravene også omfatter tiltak for å hindre miljøødeleggelser og korrupsjon.
  • I ny Oslomodell presiseres det at Oslo kommune ikke skal handle med leverandører hvis aktiviteter kan knyttes til alvorlige brudd på grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter eller internasjonal humanitærrett, eller alvorlige miljøødeleggelser eller korrupsjon. Dette omfatter også at kommunen ikke skal handle med leverandører som direkte eller indirekte medvirker til å opprettholde ulovlig okkupasjon.
Powered by Labrador CMS