De nye elbussene settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo til høsten. Foto: Truls Nygaard / NTB
Oslo-byråd sier nye elbusser i teorien kan overstyres av kinesisk leverandør
Høsten 2025 skal Nobina ta i bruk nye elbusser i Oslo. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) innrømmer at den kinesiske leverandøren potensielt kan ta kontroll.
Vea sier til Oslo bystyre onsdag at det ikke kan ses bort ifra at Kina kan styre bussene, skriver Aftenposten.
– Vi vet at det er mulig for andre produkter med digitale styringssystemer, så uten at vi kan vite dette sikkert, må vi legge til grunn at det kan være mulig. Det er en stor bekymring og gjelder ikke bare busser, men også annet teknisk utstyr, sa byråden.
76 elbusser fra kinesiske Yutong skal tas i bruk til høsten. Det til tross for at norske sikkerhetsmyndigheter i flere år har advart om økende etterretningstrussel fra Kina.
Lagres på europeiske servere
– Kina er totaldominerende når det gjelder litiumbatterier og har lavere priser enn alle andre, sier Vea og legger til at det er vanskelig å styre unna Kina når det gjelder den type teknologi.
Anskaffelsen har fått kritikk fra opposisjonen i Oslo.
– Det er bekymringsfullt at et annet land kan skru av og på vårt bussystem. Vi forventer at byrådet har gjort en grundig sikkerhetsvurdering før beslutningen, sier Abdullah Alsabeehg (Ap).
Selskapet selv sier at data fra busser i Europa lagres på selskapets servere i Frankfurt og brukes til å optimalisere driften. Disse dataene blir innhentet og håndtert i tråd med databeskyttelseslover i EU og Norge.
Ni av ti nye busser kommer fra Kina
Bussene settes i trafikk på 14 busslinjer i Oslo til høsten. 54 av de 76 bussene er leddbusser. De nye leddbussene er 18 meter lange og har plass til mellom 120 og 160 passasjerer. Batterikapasiteten er på 563 kWt, som tilsvarer kapasiteten til 7–8 typiske elektriske personbiler.
Det siste året er det bestilt 876 nye busser til ulike norske byer. 790 av disse kommer fra Kina, skriver Teknisk Ukeblad.
680 av bussene er av det kinesiske merket Yutong og 110 fra BYD. I tillegg er det bestilt 23 busser fra Iveco, 39 busser fra MB, ni busser fra Volvo og 15 busser fra Tbc.