Sotrasambandet. Illustrasjon; Fjell kommune

OPS-prosjekt til 10,5 milliarder banket gjennom i Stortinget

Rv. 555 Sotrasambandet blir et OPS-prosjekt med en ramme 10,5 milliarder kroner. Det bestemte Stortinget tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at Arbeiderpartiet, SV og Sps forslag om å kjøre prosjektet som et ordinært prosjekt hos Statens vegvesen, vil forsinke byggestarten, og tirsdag ble OPS-modellen for 10,5-milliarders-prosjektet Sotrasambandet banket gjennom av flertallet i Stortinget.

Kirsti Leirtrø i Arbeiderpartiet. Arkivfoto: Stortinget

– Det ble mye diskusjon om OPS, og som alltid bruker statsråden sin tid på å kritisere sine forgjengere. Det later til at han har glemt at han selv har hatt prosjektet i sin skuff i fem år, og ikke minst at prosjektets kostnader har økt med hele 70 prosent med han ved roret, sier Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø til Byggeindustrien.

– Vi vet jo ikke om dette skyldes OPS, men vi mener det er uheldig for bilistene og statsbudsjettet å velge denne kontraktsformen. Uansett så er vi nå glad for at prosjektet blir realisert, det er på overtid, legger hun til.

Frykter kinesere vil stikke av med kontrakten

Leirtrø og Arbeiderpartiet har vært kritisk til OPS-modellen på Sotrasambandet av flere grunner.

En av bekymringene er at modellen kan åpne opp for kinesisk kapital og entreprenører.

Sotrasambandet er ett av prosjektene som kinesiske den kinesiske entreprenøren CCCC tidligere har pekt ut som ett av de mest interessante oppdragene i Norge.

To av verdens største investeringsbanker innenfor samferdsel, kinesiske ICBC og CDB, har også møtt regjeringen med tanke på investeringer i norsk infrastruktur.

– Jeg stilte ministeren spørsmål i replikk, om han ville ønske kinesiske bedrifter og finansinstitusjoner velkommen. Det ville han, selv om han selvfølgelig mente norsk byggebransje var konkurransedyktig, så hadde de godt av bedre konkurranse, sier Leirtrø som deretter spurte Solvik-Olsen om regjeringen hadde vurdert hvorfor Norge er interessant for kineserne.

– Jeg ville vite om de hadde analysert risikoen ved at eventuelle bedrifter fra andre land utenfor EØS skulle bygge sårbar infrastruktur. Det ville samferdselsministeren ikke svare på, men mente spørsmålet passet bedre i forsvarskomiteen. Jeg mener regjeringa bør ser helheten, og virkelig vurdere landets sikkerhet først og fremst, også når landet vårt skal bygges. Det burde samferdselsministeren ha kunnskap om, mener Leirtrø.

Solvik-Olsen: Tull og fanteri

Ketil Solvik-Olsen karakteriserer Leirtrø og Arbeiderpartiets argumentasjon for tull og fanteri.

– Og det er rimelig historieløst i tillegg. Under dagens regjering vinner norske entreprenører rundt 93 prosent av veikontraktene. På slutten av Aps regjeringsperiode var tallet lavere enn 80 prosent: Ingen som er glad i kontrakter til norske entreprenører bør ønske seg tilbake til rødgrønn regjering, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Statsråden trekker fram at de kinesiske veikontraktene som er inngått i Norge har skjedd under AP styre i regjering eller i fylkeskommune.

– Igjen, Ap advarer mot den politikken de selv har ført. Jeg bare minner om at samtlige store veikontrakter fra Statens vegvesen og Nye Veier har gått til norske entreprenører. Dette bør snart Bygg.no og Stortingets opposisjon ta innover seg, sier Solvik-Olsen.

Han sier OPS-prosjektet på rv3/25 mellom Løten og Elverum har vært en suksess. Kostnaden for riskveien – både bygging, finansiering og drift/vedlikehold i 20 år – er samlet på 5,5 milliarder kroner.

Dette er nærmere hele 1,5 milliarder kroner lavere enn kostnadsoverslaget som ble lagt fram for Stortinget i desember 2016.

Det var Skanska som sikret seg den gigantiske OPS-kontrakten som var på halvparten av det Sotrasambandet blir på.

– Entreprenøren virker kjempefornøyd med å få delta tidlig i prosjektet, og staten har fått en god pris. Norsk OPS er primært en gjennomføringsform, ikke en finansieringsform. Dette ble AP gjentatte ganger påminnet om i stortingsdebatten, men jeg ser at Ap nekter å forholde seg til fakta. Med vår OPS betales i hovedsak byggeprosjekt ved overtakelse, mens den løpende summen deretter i stor grad er koblet mot drift- og vedlikehold av prosjektet, sier Solvik-Olsen.

Samferdeselministeren mener Ap har vært kritisk til stort sett alle reformer som regjeringen har gjennomført i samferdselssektoren.

– Selv nå vi kan påvise milliardbesparelser for staten, så opprettholder Ap sin ideologiske fane og vil gjøre alt på "gamlemåten". Jeg har ikke tenkt å rygge inn i fremtiden, sier Solvik-Olsen.

EBA skeptisk til kinesisk kapital

I Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) er de først og fremst lunkne til størrelsen på OPS-kontrakten som Stortinget banket gjennom.

– En 10,5-milliarderskontrakt er av et omfang som er krevende for de fleste entreprenørene som er etablert i Norge, og sett fra myndighetenes side er kontraktsform et hovedgrep for hvilke aktører vi ønsker skal bygge landet vårt. Jeg mener også at det vil være krevende for byggherren å styre et så stort prosjekt på en samfunnsøkonomisk god måte, sier EBA-sjef Kari Sandberg til Byggeindustrien.

EBA mener samtidig at norske myndigheter og politikere må se på norsk veibygging i et større internasjonalt bilde når entreprenører fra Kina melder sin interesse for å bygge og finansiere norsk infrastruktur.

Administrerende direktør i EBA, Kari Sandberg. Arkivfoto.

– I den grad man får utenlandske aktører inn, må de se på mer enn bare konkurransesituasjonen. I et nasjonalt perspektiv tror jeg ikke vi er tjent med å sette så store og viktige infrastrukturoppdrag ut til utenlandske aktører. En ting er rikets sikkerhet, men du gir jo da utenlandske aktører som vi vet lite om både makt og fotfeste i Norge. Vi har hørt eksempler fra andre land, spesielt Australia, der det meldes om en anleggsnæring som er mer og mer styrt av kinesere. Er vi tjent med å gå den veien i Norge? spør Kari Sandberg.

– Mener du Vegvesenet bør stille krav til at kun aktører fra EØS-land kan konkurrere om Sotrasambandet?

– De bør i alle fall stille krav til arktisk kompetanse, språk og sånne ting. Man må tenke nøye gjennom disse spørsmålene på forhånd, slik at man ikke ender opp med en tilsvarende sak som man hadde i Trøndelag, sier Kari Sandberg og viser til den omstridte konkurransen for Beitstadsundbrua der fylkespolitikere først ville utestenge kinesiske SRBG fra konkurransen, for senere å gjøre helomvendning i saken.

– Hva tenker entreprenørene generelt om OPS-modellen som er valgt?

– Dersom det er OPS myndighetene vil ha, så er entreprenørene klare for å konkurrere på det. Men entreprenørene ønsker jo primært å bygge, ikke være bank, sier Sandberg.

Powered by Labrador CMS