(G3) kjøper 80 prosent av aksjene i Innlandet Trebearbeiding AS (ITB).Foto: G3 Gausdal Treindustrier SA
Trelastprodusenten G3 kjøper 80 prosent av ITB
Trelastprodusenten G3 Gausdal Treindustrier SA (G3) kjøper 80 prosent av aksjene i Innlandet Trebearbeiding AS (ITB) med umiddelbar virkning. Navnet på trelastbedriften i Brumund endres fra ITB til G3 Komponent AS.
Målet med å kjøpe seg inn i selskapet er ifølge en pressemelding å øke sortimentsbredden og stille sterkere i et tøft marked med økt konkurranse.
ITB var tidligere en del av RingAlm Tre. I 2020 ble virksomheten skilt ut fra RingAlm og etablert som et eget selskap med dagens eiere. Nes Allmenning beholder de resterende 20 prosentene av aksjene.
Annonse
Alle ansatte med videre
Konsernsjef i G3, Jørn Nørstelien, mener oppkjøpet gir større muligheter for ekspansjon og påpeker i meldingen at alle ansatte blir med videre i driften.
G3, med hovedkontor i Gausdal, omsatte i fjor for 973 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 188 millioner. De har tre fabrikker i Innlandet fylke, og leverer det meste av sin produksjon via byggevarehandelen og industrikunder i Norge.
ITB, som holder til på Brumund i Ringsaker, omsatte i fjor for 34 millioner og hadde et driftsresultat på minus 0,7 millioner. Selskapets primære virksomhet er fingerskjøting av trelast, noe som innebærer at man kan produsere trelast i eksakte lengder inntil 12,4 meter med en bredde på opptil 248 millimeter.
Økende etterspørsel etter eksakte lengder fra markedet gjør ifølge meldingen at oppkjøpet gir god konkurransekraft for begge parter.
– Viktig tilskudd
– Markedet har konsolidert i mange år. Både produksjonsselskapene og deres kunder blir færre og større. G3 har ekspandert og investert for å være konkurransedyktige, men vi har i flere år savnet muligheten til å levere lange lengder, forklarer Nørstelien.
– Når ITB nå blir en del av G3-konsernet, er det et viktig tilskudd for ytterligere videreutvikling og styrking av treindustrien i Innlandet, sier han.
Dagens hovedeier Jan Erik Barli i ITB mener bedriften nå stiller sterkere i markedet.
– Med tøff internasjonal konkurranse, og med det kostnadsnivået vi har i Norge, må vi være mer effektive enn våre konkurrenter. Vi må ligge i forkant og satse mer på automatisering og volum. Dette krever en «større» økonomi, sier Barli i meldingen.