Direktør i DiBK, Morten Lie.

Nytt steg mot digitalisert byggesektor

Med bruker-ID vil du snart kunne håndtere byggeprosjekter på privat eiendom på kommunens egen webside.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Nylig arrangerte Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) et strategimøte for fremtidens digitale byggsektor.

Med noen klikk på tastaturet, kan du snart få detaljert oversikt på nettet over hva du kan bygge på din egen eiendom, og hvordan bygget skal stå på tomten - og hvordan det må se ut i størrelse og form etter forskriftene.

– «Byggsøk» er et verktøy som har vært levert i 10 år for å søke i byggsaker. Dette verktøyet har skaffet oss erfaring i hvordan man skal kunne jobbe på nettet for byggsaker. Nå er tiden inne for å ta i bruk digitale verktøy som vil bedre byggtjenester, og gjøre regelverket mer tilgjengelig enn det er i dag, sier DiBK-direktør Morten Lie til Byggeindustrien.

Lansert i fjor

Han forteller at den nye strategien har vært jobbet med i et par år, og at den ble lansert i fjor.

– Det er en brukerrettet selvbetjening som skal fremme god samhandling, og det er enkle, effektive og forutsigbare tjenester, sier Lie.

Prosedyren skal være enkel – man logger seg inn med vanlig bruker-ID, og velger den respektive eiendommen.

Deretter får man spørsmål om hva man vil gjøre på eiendommen, og deretter kommer alle relevante opplysninger om regelverket frem.

Leverandørvalg

– Som en tilleggseffekt vil det for eksempel være mulig å velge hvilken type garasje man skal sette opp fra ulike produsenter. I løpet av en femårs-periode vil nok dette bli mulig, sier Lie.

Kommunene Grimstad, Froland og Arendal har inngått et samarbeid om digitalisering av byggesaker. De har god erfaring, forteller fagleder byggsaker Frank Olav Gauslå i Arendal kommune.

– Vi er totalt 21 byggsaksbehandlere i de tre kommunene, og vi har et sterkt fokus på innovasjon, nasjonal standardisering og rekruttering. Så langt har vi utelukkende veldig positive erfaringer siden vi startet samarbeidet i november i fjor, sier Gauslå til Byggeindustrien.

På plass i 2016

Arbeidet har gått ut på å pilotere anbudsgrunnlaget, et arbeid som skal stå ferdig i april.

– I begynnelsen av 2016 regner vi med å ha et IT-system på plass, sier Gauslå.

– Hvilke ulemper ser du eventuelt med å digitalisere byggsaker?

– Hvis det viser seg å bli utfordringer rundt bruken av tjenesten, tror jeg dette vil løses ved at brukerne kommer til kommunen for å få veiledning. Jeg vil tro at noen kan trenge litt hjelp med å komme i gang, sier Gauslå.

Fagleder byggsaker i Arendal kommune, Frank Olav Gauslå.
Powered by Labrador CMS